Sökning: "barn läsning hemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden barn läsning hemmet.

  1. 1. Gemensamma läspraktiker hos föräldrar och deras barn i förskoleålder : en pilotstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Jersler; [2022]
    Nyckelord :läspraktiker; läsvanor; digital litteracitet; förskolebarn; små barn och läsning; läsförståelse; läsning i hemmet; digital läsning;

    Sammanfattning : Digitization has in many ways reformed how reading as an activity can be carried out. The effects of reading with other senses than merely eyesight and from other text carriers than printed paper are still being investigated by researchers. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteraturens inverkan på matematikinlärningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Beatrice Svedjekrans; Marie Dorbell; [2021]
    Nyckelord :Matematik; inlärning; högläsning; pedagogik; intresse; böcker; litteratur; barn;

    Sammanfattning : I Sverige är matematik och svenska de ämnen som får störst fokus i skolan, framför allt i dänger årskurserna samt förskolan. Det finns forskning som påvisar att läsning har en positivinverkan på barns matematikkunskaper, vilket innebär att de två största ämnena i skolan skulle kunna integreras. LÄS MER

  3. 3. Läsning i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Norén; Anette Saarela; [2020]
    Nyckelord :Boksamtal; egen läsning; högläsning; läslust; sociokulturella perspektivet; Vygotskijs didaktiska triangel; årskurs 1; årskurs 2;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur mycket läsning som sker i hemmet i en årskurs 1 och 2 och inställningen till högläsning och egen läsning bland både barn och vårdnadshavare. I årskurs 1 deltog 17 vårdnadshavare och i årskurs 2 deltog åtta vårdnadshavare. Vi har valt ut åtta barn i respektive klass som vi har intervjuat. LÄS MER

  4. 4. Skönlitterära rum : Hur barn upplever sina läsmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Larsson; [2020]
    Nyckelord :läsmiljö; skönlitterära rum; rum för läsning; läsplats; läsningens rum; platsens betydelse för läsning.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där elevers uppfattningar av sina skönlitterära läsmiljöer undersöks. Denna studie syftar till att öka kunskapen om vilka olika synsätt elever har på de skönlitterära läsmiljöer de erbjuds, både i skolan och hemmet. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars skattning av 3-åringars sociala, emotionella och språkliga förmåga

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Maria Svensson; Daniela Wikström; [2018]
    Nyckelord :Barnhälsovård; samspel; läsning; föräldraskap; SDQ; hälsa; språkligt engagemang; kön; Fokusenkäten; logoped; enkät; social förmåga; emotionell förmåga; språk; språklig förmåga; 3-åringar; språklig stimulans; utbildningsnivå; födelseland;

    Sammanfattning : ABSTRACT In Sweden parents in general has a high degree of trust in the Child Health Services (CHS) and it is imperative that the child healthcare works efficiently. The CHS offers early interventions to children and parents, through health monitoring, guidance and individual support. LÄS MER