Sökning: "barn ledarroll"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden barn ledarroll.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i utformning av förskolans fysiska lärmiljö : En kvalitativ studie av förskollärarens uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Louise Fossto; [2023]
    Nyckelord :Barn; delaktighet; inomhusmiljö; fysisk lärmiljö; förskollärare; ledarroll; förskola; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Styrdokumenten inom förskolan har under åren förändrats till att barnen idag ska vara delaktiga i sin pedagogiska lärmiljö vilket i sin tur ställer krav på verksamma förskolepedagoger inom förskolan. Syftet med studien är att synliggöra hur personal inom förskolan använder sin ledarroll till hur de gör barn delaktiga i utformningen av förskolans fysiska lärmiljö för att uppnå de riktlinjer som finns i dagens läroplan. LÄS MER

  3. 3. Samspelets betydelse för en språkfrämjande lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mathilda Pehrsson; Elisabeth Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Emergent literacy; Literacy; Literacyevent; Literacy practice; Interaction; Scaffolding; Language disorder; Literacitet; Samspel; Scaffolding; Språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar för att skapa en lärmiljö som främjar barnens språkutveckling. Studien fokuserar på hur pedagogerna använder lärmiljön och litteraturen för att stötta barn i språklig sårbarhet. LÄS MER

  4. 4. Elitidrott och ledarskap : En studie om hur färdigheter från elitidrott kan komma till användning för personer med ledarskapsroller inom företag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Fällman; Hanna Wretborn; [2022]
    Nyckelord :Ledarskap Elitidrott;

    Sammanfattning : En viktig del i varje organisation och företag är ledarskapet, vem som leder och hur de leder påverkar hela verksamheten. Att anställa ledare är kostsamt och att hålla ledarskapsutbildningar likaså. LÄS MER

  5. 5. Lärare som ledare : Pastoralt ledarskap i skola och fritidshem

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Isabella Wiklund; Anna-Maria Lisowska; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; pastoral omsorg; välvillig styrning; makt; auktoritet; lärare; skola; fritidshem.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ledarskap och maktutövning. Syftet har varit att studera lärare ochpedagogers perspektiv på sitt eget ledarskap, främst i klassrummet och på fritidshemmet. Ledarstilar,däribland välvillig styrning är centrala begrepp som återkommer likt en röd tråd från början till slut. LÄS MER