Sökning: "barn leksaker genus"
Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden barn leksaker genus.
21. Könskillnader i barns leksaksval
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på om det är någon könsskillnad i valet av leksaker för barnen och hur förskollärare arbetar med leksaker ur ett genusperspektiv. Vi har valt att utgå ifrån feministiskt poststrukturalism. Datainsamlingsmetoderna som vi utgick från var observationer och intervjuer. LÄS MER
22. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER
23. Barns populärkulturellt inspirerade lekar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det som klassas som populärkultur finns idag tillgängligt för barn via många kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktärer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lättillgängligt i dagens samhälle, främst i hemmet men även till viss del i förskolan. LÄS MER
24. När Hulken mötte Barbie : -Pedagogers förhållningssätt till könsstereotypa leksaker i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The aim of this study is to investigate how preschool teachers reason about gender stereotypical and gender neutral toys and other material. I would also like to see how the pedagogues reason about gender segregation when it comes to toys. To investigate the issue, I have interviewed three pedagogues from different preschools. LÄS MER
25. Egentligen får dom inte säga att det är killek eller tjejlek, för då leker inte man tillsammans : En kvalitativ studie om förskolebarns syn på genus i förhållande till lek
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva och förstå könsmönster i förskolebarns samtal omkring lek. Tidigare forskning har visat att den rådande normen i förskolan är den heterosexuella normen. Studier har visat att man inte vet hur många förskolor som arbetar med jämställdhet för att det inte finns någon skyldighet att rapportera det. LÄS MER