Sökning: "barn leksaker genus"

Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden barn leksaker genus.

  1. 21. Könskillnader i barns leksaksval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evelina Johansson; Johanna Jonsson; [2016]
    Nyckelord :Könsstereotypa leksaker; barn; könsskillnader; förskollärare; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på om det är någon könsskillnad i valet av leksaker för barnen och hur förskollärare arbetar med leksaker ur ett genusperspektiv. Vi har valt att utgå ifrån feministiskt poststrukturalism. Datainsamlingsmetoderna som vi utgick från var observationer och intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Nova Wegerif; [2015]
    Nyckelord :genus; reklam; barn; leksaker; könsbilder;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER

  3. 23. Barns populärkulturellt inspirerade lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nyman Holkkola; Yvette Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Barns lek; populärkultur; förskola; genus; normer;

    Sammanfattning : Det som klassas som populärkultur finns idag tillgängligt för barn via många kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktärer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lättillgängligt i dagens samhälle, främst i hemmet men även till viss del i förskolan. LÄS MER

  4. 24. När Hulken mötte Barbie : -Pedagogers förhållningssätt till könsstereotypa leksaker i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Fannie Grunnlid Takala; [2015]
    Nyckelord :Gender; preeschool; stereotypical; toys; Förskola; genus; leksaker; stereotyp;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how preschool teachers reason about gender stereotypical and gender neutral toys and other material. I would also like to see how the pedagogues reason about gender segregation when it comes to toys. To investigate the issue, I have interviewed three pedagogues from different preschools. LÄS MER

  5. 25. Egentligen får dom inte säga att det är killek eller tjejlek, för då leker inte man tillsammans : En kvalitativ studie om förskolebarns syn på genus i förhållande till lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Helena Haegerström; [2014]
    Nyckelord :Preschool; gender; heterosexual norm; equality work; gender patterns.; Förskola; genus; heterosexuell norm; jämställdhetsarbete; könsmönster.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva och förstå könsmönster i förskolebarns samtal omkring lek. Tidigare forskning har visat att den rådande normen i förskolan är den heterosexuella normen. Studier har visat att man inte vet hur många förskolor som arbetar med jämställdhet för att det inte finns någon skyldighet att rapportera det. LÄS MER