Sökning: "barn mönster kläder"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden barn mönster kläder.

  1. 1. Begränsade val eller oändliga möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Wilma Karlsson; Emmy Stina le Grand; Tove Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Gender; Children’s clothing; Aesthetics; Gender typed clothing; Identity; Parents consumption; Genus; Barnkläder; Estetik; Könskodade kläder; Identitet; Föräldrars konsumtion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkten att kläder kan vara laddade med budskap om identitet, könsroller och barns tidiga uppfattning om dessa budskap formulerades studiens syfte: att förstå småbarnsföräldrars attityder och inställningar till uppdelningen av pojk- och flicksortiment. Studien ämnar vidare att förstå konsumenters bakomliggande drivkrafter vid konsumtion av barnkläder med målet att undersöka om marknadens utbud stämmer överens med efterfrågan. LÄS MER

  2. 2. Ta färgen tillbaka!

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lovisa Hugardt; [2016]
    Nyckelord :Färg; form; barnkläder;

    Sammanfattning : Arbetet utgår från att ge barn ett alternativ på kläder som inte bestämts till ett visst kön genom att arbeta med färgsättning, illustration och sedan mönsterkonstruktion. Detta mönster ska sedankunna appliceras på barnkläder. LÄS MER

  3. 3. Bilder av män och maskulinitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Andersson; [2011]
    Nyckelord :Maskulinitet; genus; poststrukturalism; kritisk mansforskning; bilderböcker;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka bilder av män och maskulinitetbarn möter i bilderböcker. Detta har undersökts genom en analys av 11 utvaldabilderböcker. LÄS MER

  4. 4. Etik och Estetik: hur kommer det till uttryck i förstagångsmammors konsumtion av barnprodukter?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Pia Dolan; [2007]
    Nyckelord :kulturellt kapital; konsumtionsmönster; barnprodukter; etik; estetik; cultural capital; consumption patterns; children s products; ethics; aesthetics; Sociology; Sociologi; Social structures; Sociala strukturer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi konsumerar allt mer i en allt högre hastighet och barnfamiljerna är en målgrupp som marknadens aktörer gärna vill knyta till sina produkter. Funderar vi över hur vi handlar, är det hedonistiska eller moraliska faktorer som avgör eller sker det helt enkelt på rutin och i invanda mönster? Är förstagångsmamman mer intresserad av estetiskt tilltalande produkter eller anser hon att etiska frågor som miljö och arbetsförhållanden är viktigare när det gäller produkter till barn? Syftet är att inhämta information från förstagångsmammor avseende deras konsumtionsmönster när det gäller barnprodukter som kläder, leksaker och blöjor. LÄS MER