Sökning: "barn makt litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden barn makt litteratur.

  1. 1. ”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Almgren; [2024]
    Nyckelord :negotiation; picture book; power; preschool; risky play; bilderbok; förhandling; förskola; makt; riskfylld lek;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. LÄS MER

  2. 2. Två ensamstående pappor i barnlitteraturen : - En jämförelse mellan Barbro Lindgrens Loranga och Gunilla Bergströms Bertil Åberg.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Ofelia Idermark; [2023]
    Nyckelord :Maskulinitet; Hegemonisk maskulinitet; Faderskap; Barbro Lindgren; Gunilla Bergström; Loranga; Pappa Åberg;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka likheter och skillnader mellan de två ensamstående papporna Loranga av Barbro Lindgren och pappa Bertil Åberg av Gunilla Bergström. Genom att studera familjefäderna i böckerna och studera deras sätt att uppfostra sina barn görs en komparativ litteraturanalys av text och bild dem emellan. LÄS MER

  3. 3. “Ifall vi lyssnar på dom lyssnar dom på oss” : En kvalitativ studie om förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer utifrån barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Ny Berkelund; Anna-Carin Vestman; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; demokratiska processer; delaktighet; inflytande; makt; motstånd; frihet; barnlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer, utifrån litteratur med tillhörande boksamtal. Specifikt studeras följande frågeställning: Vilka möjligheter till deltagande i demokratiska processer, utifrån begreppen inflytande, makt, motstånd och frihet ger förskolebarn uttryck för, efter att ha tagit del av böckerna Gropen (2018) och Koko och Bosse, vill inte! (2019)? Studiens metodologiska utgångspunkt är semistrukturerade gruppintervjuer i boksamtalsform. LÄS MER

  4. 4. Vad vill ni läsa? : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares syn på barns möjlighet till påverkan av valet av barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Englin Vogelpoel; Hanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Barns inflytande; barnlitteratur; barndomssociologi; barns perspektiv; agens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få inblick i förskollärares resonemang kring val av och arbetssätt med barnlitteratur på förskolan. Studien bestod av två delstudier, varav båda genomfördes genom kvalitativa samtalsintervjuer med yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  5. 5. ’Do we need the kids here?’ : Maktrelationer mellan ungdomar och vuxna i Amie Kaufman och Jay Kristoffs Illuminae files-trilogi (2015–2018)

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Mikaela Olsson; [2022]
    Nyckelord :Aetonormativitet; maktrelationer; åldersbaserad makt; mighty child; Amie Kaufman; Jay Kristoff; Illuminae; Gemina; Obsidio;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur åldersbaserad makt skildras i Amie Kaufman och Jay Kristoffs Illuminae files-trilogi (2015–2018). Genom att studera protagonisterna Kady och Hanna söker uppsatsen svar på vad som händer när unga får makt och hur vuxna reagerar på detta. LÄS MER