Sökning: "barn med autism i förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade orden barn med autism i förskolan.
11. ”Vi hade en tom verktygslåda, fyllde på den på egen hand och nu är vi specialister på honom” : En fenomenologisk studie om makt och jurisdiktion bland yrkesverksamma i förskolan i arbete med barn som har ASD.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study aimed to examine power among professionals in preschools who work with children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Furthermore, the study examined divisions of labor between different professionals, as well as professionals’ experiences and competence in relation to working with children with ASD. LÄS MER
12. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER
13. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER
14. Inkludering och autism : - En kvalitativ och kvantitativ studie om hur förskollärare inkluderar barn med autism i undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)Sammanfattning : Det är allt vanligare att barn diagnostiseras för autism under den tiden som de går i förskolan. I Skollagen framgår det att utbildningen ska vara likvärdig och anpassas utifrån alla barns behov och förutsättningar. LÄS MER
15. Den som ger sig in i debatten om obligatorisk förskola får motargumenten tåla : En argumentationsanalys om debatten om obligatorisk förskola
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att analysera hur förskolan, barn och familjen uppfattas i den mediala debatten om obligatorisk förskola. Studien lägger ett särskilt fokus på argumenten som är centrala i debatten som förs i svenska dagstidningar. LÄS MER