Sökning: "barn med förvärvade hjärnskador"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden barn med förvärvade hjärnskador.

  1. 1. Barn och unga med förvärvade hjärnskador : föräldrasamverkan kring stödinsatser i skolan

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sabina Edin; Cecilia Hansson; [2011]
    Nyckelord :förvärvad hjärnskada; aquired brain injury; barn; föräldrasamverkan; stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats var att undersöka och belysa hur föräldrar till barn och unga med förvärvade hjärnskador i grundskole- samt gymnasieålderåldern, upplever samverkan mellan hemmet och skolan samt skolans stödinsatser. Vi har använt oss av flera metoder i studien genom tillämpning av triangulering med intervjuer, enkäter och skriftliga källor. LÄS MER

  2. 2. Social interaktion genom Alternativ Kompletterande Kommunikation och teckenspråk i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Ylva Gunnarsson; [2009]
    Nyckelord :AKK; funktionshinder; förskola; kommunikation; social interaktion; teckenspråk;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om språkets betydelse för barnets sociala integration i förskolan. Idag är förskolan en verksamhet riktad till alla barn. Institutionerna för barn med funktionshinder lades ner på 70-talet och barn med funktionshinder integreras sedan dess i befintlig barnomsorg, som idag benämns förskola. LÄS MER

  3. 3. Skolans möte med barn med förvärvade hjärnskador.

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Christin Eriksson; [2008]
    Nyckelord :Föräldrar; Barn; Förvärvade hjärnskador; Rehabilitering; Skola; Lärare; Stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur rehabiliteringspersonal, lärare och föräldrar upplever skolans beredskap för att ta emot barn med en förvärvad hjärnskada. Ansatsen utgår från en metodtriangulering med intervjufrågor och enkätfrågor. LÄS MER

  4. 4. Fri tid och fritid - hur fungerar de för barn med förvärvade hjärnskador?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Eknor Forssman; Marlena S-Munkholm; [2006]
    Nyckelord :fri tid; fritid; förvärvade hjärnskador; habilitering; KASAM; neuropedagogik; rehabilitering; salutogent;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa hur den fria tiden och fritiden ser ut för barn som har förvärvat en hjärnskada. Arbetet utgår från en fallstudie med 10 intervjuer kring ett barn som har förvärvat en hjärnskada. .. LÄS MER