Sökning: "barn med funktionshinder i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden barn med funktionshinder i förskolan.

  1. 1. Inkludering : För barn med fysiska särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; funktionshinder; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förskola; rörelsehinder;

    Sammanfattning : Min studie innehåller förskollärares syn på inkludering och hur den tillämpas för barn med fysiska särskilda behov. Jag jämför litteratur, tidigare forskning med resultatet från min undersökning. Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare inkluderar barn med fysiska speciella behov. LÄS MER

  2. 2. Få barnböcker som representerar barn med funktionsnedsättning. : En studie om pedagogernas uppfattning hur barn med funktionsnedsättning representeras i barnböcker i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Olsén; [2019]
    Nyckelord :Disabilities; children books; environment; Funktionsnedsättning; funktionshinder; barnböcker; miljö; barnlitteratur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jag vill se hur barn med fysiska funktionsnedsättningar representeras i barnböcker i förskolan. Dessutom få en uppfattning om hur pedagogerna arbetar för att få funktionsnedsättning som en del i verksamheten oavsett om det finns barn med funktionsnedsättningar eller inte på avdelningen. LÄS MER

  3. 3. Miljöns betydelse för barn med rörelsehinder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Kronström; Elin Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Fysisk miljö; delaktighet; faktorer; funktionsnedsättning; funktionshinder;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barn med rörelsehinder. Den lägger fokus på hur barn med rörelsehinder görs delaktiga i verksamheten, hur pedagoger anpassar verksamheten och hur lokalerna anpassas. Syftet med denna studien är att öka kunskapen om barn med rörelsehinder och vilken betydelse miljön har för deras sätt att fungera i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Jag blev en syndabock : Inkludering av pedagoger med funktionshinder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rasmus Jonsson; Ninnie Welander; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; pedagoger; funktionshinder; normspektrat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur väl inkluderade pedagoger med funktionshinder upplever att de blir i arbetslaget på förskolan.  Detta undersöktes med en webenkät som postades på olika forum för förskolepersonal. LÄS MER

  5. 5. "Har du 22 barn som är glada en hel vecka, då gör du något väldigt fel"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andréa Djurbergh Folkell; [2017]
    Nyckelord :Affekter; Affektuttryck; Känslor; Emotioner; Identitet; Avvikande; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsatsen är att studera hur förskollärare upplever att de ser på, bemöter och arbetar med barns olika affektuttryck. Detta för att bidra till en djupare förståelse för hur känslor kan komma till uttryck, kan få möjlighet att komma till uttryck, och hur kompetenser kring affekter kan se ut i förskolan. LÄS MER