Sökning: "barn med fysiska funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden barn med fysiska funktionshinder.

  1. 1. Inkludering : För barn med fysiska särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; funktionshinder; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förskola; rörelsehinder;

    Sammanfattning : Min studie innehåller förskollärares syn på inkludering och hur den tillämpas för barn med fysiska särskilda behov. Jag jämför litteratur, tidigare forskning med resultatet från min undersökning. Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare inkluderar barn med fysiska speciella behov. LÄS MER

  2. 2. Synen politiker i barn-och ungdomsnämnder har på fysisk aktivitet hos barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Ronja Söderlund; Agata Turwon; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stillasittande har under de senaste årtiondena blivit ett folkhälsoproblem. Fysisk aktivitet främjar hälsa och motverkar många hälsobekymmer. I Sverige bär respektive kommun ansvar för att de bestämda läroplanerna följs, vilket innefattar riktlinjer kring idrott och fysisk aktivitet på kommunala skolor samt inom särskolan. LÄS MER

  3. 3. Livssituationen för föräldrar till barn med funktionsnedsättning under Covid-19-pandemin : En kvalitativ studie med fokus på föräldrars upplevelser och interaktion med olika samhällsorgan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Simon Wallin; [2021]
    Nyckelord :Parents; Disabilities; Care access; COVID-19; life-situation; Föräldrar; Funktionsnedsättning; Vårdtillgång; Covid-19; livssituation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19-pandemin har påverkat hela samhället och inskränkningar har varit tvunget att göras för alla medborgare. Restriktioner kring sociala kontakter har förändrat livssituationen för individer med särskilda behov av assistans och vårdinsatser, som exempelvis för barn som har funktionshinder och deras familjer. LÄS MER

  4. 4. Få barnböcker som representerar barn med funktionsnedsättning. : En studie om pedagogernas uppfattning hur barn med funktionsnedsättning representeras i barnböcker i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Olsén; [2019]
    Nyckelord :Disabilities; children books; environment; Funktionsnedsättning; funktionshinder; barnböcker; miljö; barnlitteratur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jag vill se hur barn med fysiska funktionsnedsättningar representeras i barnböcker i förskolan. Dessutom få en uppfattning om hur pedagogerna arbetar för att få funktionsnedsättning som en del i verksamheten oavsett om det finns barn med funktionsnedsättningar eller inte på avdelningen. LÄS MER

  5. 5. Finding Corners : How can architecture help children concentrate better?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Johanna Tuulse; [2018]
    Nyckelord :school; NDD; ADHD; autism; Gotland; brick; cognitive design;

    Sammanfattning : Swedish legislation states that a school is required to make the necessary adjustments to include   all children, regardless of circumstances or disabilities. However there are no clear guidelines as to how these adjustments should be carried out in the physical environment when it comes to cognitive disabilities such as ADHD, Autism Spectrum Disorder or Language Disorders. LÄS MER