Sökning: "barn med intellektuell funktionsnedsättning"
Visar resultat 21 - 25 av 96 uppsatser innehållade orden barn med intellektuell funktionsnedsättning.
21. ”Varje liv är ett liv värt att leva oavsett vilket IQ man har” : En kvalitativ intervjustudie om vuxnas beskrivningar av sin uppväxt tillsammans med ett syskon med intellektuell funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbeteSammanfattning : Att växa upp tillsammans med ett syskon med funktionsnedsättning kan innebära utmaningar. Trots detta beskrivs syskon till barn med funktionsnedsättning som en bortglömd grupp i det sociala arbetet. LÄS MER
22. Att acceptera och uppmärksamma barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning främjar fysisk aktivitet : En kvalitativ intervjustudie med parasporttränare
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för att uppnå god hälsa, dock har barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning lägre frekvens av fysisk aktivitet vilket påverkar deras hälsa negativt. Ur ett folkhälsoperspektiv är det viktigt att undersöka vad som möjliggör deltagande i fysisk aktivitet för barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER
23. Barn som inte når upp till grundskolans inledande krav : Professionernas makt som påverkansfaktor på individens framtid ?
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Synen på individer med intellektuell funktionssättning har över tid förändrats i samhället. Studiens syfte var att försöka se mönster hos professioner, som är delaktiga i delutredningar för mottagande till grundsärskolan, som kan påverka delutredningarnas utfall och då även påverka beslutet om skolformstillhörighet för individer som befinner sig i gråzon inför grundskolestart. LÄS MER
24. En känsla av delaktighet : Rätten till delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka på vilket sätt assistenter, pedagoger och rektorer på grundsärskolor ser på och arbetar med delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden. Tidigare forskning visade att inkludering var ett sätt att främja barns självständighet och socialt deltagande. LÄS MER
25. Representeras du i läromedlen? : En granskning av läromedel i svenskämnet utifrån diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur tre olika läromedel i svenskämnet för årskurserna 1–3 förhåller sig till skolans värdegrund avseende funktionsnedsättning. Studien har som utgångspunkt ett normkritiskt perspektiv, som utgår från att normer om fysisk, psykisk och intellektuell funktionsförmåga finns och att den som befinner sig utanför denna norm riskerar att bli diskriminerad på grund av det. LÄS MER