Sökning: "barn med intellektuell funktionsnedsättning"

Visar resultat 21 - 25 av 96 uppsatser innehållade orden barn med intellektuell funktionsnedsättning.

  1. 21. ”Varje liv är ett liv värt att leva oavsett vilket IQ man har” : En kvalitativ intervjustudie om vuxnas beskrivningar av sin uppväxt tillsammans med ett syskon med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Johanna Gehlen; Nina Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Intellectual disability; sibling; siblings; childhood; meaning making; coping; Intellektuell funktionsnedsättning; syskon; syskonskap; uppväxt; meningsskapande; coping;

    Sammanfattning : Att växa upp tillsammans med ett syskon med funktionsnedsättning kan innebära utmaningar. Trots detta beskrivs syskon till barn med funktionsnedsättning som en bortglömd grupp i det sociala arbetet. LÄS MER

  2. 22. Att acceptera och uppmärksamma barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning främjar fysisk aktivitet : En kvalitativ intervjustudie med parasporttränare

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Sofie Henrysson; [2022]
    Nyckelord :: Folkhälsa; funktionsnedsättning; lagidrott; parasport; semistrukturerade intervjuer; tränare;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för att uppnå god hälsa, dock har barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning lägre frekvens av fysisk aktivitet vilket påverkar deras hälsa negativt. Ur ett folkhälsoperspektiv är det viktigt att undersöka vad som möjliggör deltagande i fysisk aktivitet för barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 23. Barn som inte når upp till grundskolans inledande krav : Professionernas makt som påverkansfaktor på individens framtid ?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Andersson; Josefine Robertsson; [2022]
    Nyckelord :Auktoritet; grundsärskola; hierarki; intellektuell funktionsnedsättning; jurisdiktion; makt; profession; status;

    Sammanfattning : Synen på individer med intellektuell funktionssättning har över tid förändrats i samhället. Studiens syfte var att försöka se mönster hos professioner, som är delaktiga i delutredningar för mottagande till grundsärskolan, som kan påverka delutredningarnas utfall och då även påverka beslutet om skolformstillhörighet för individer som befinner sig i gråzon inför grundskolestart. LÄS MER

  4. 24. En känsla av delaktighet : Rätten till delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Elg Bäck; Charlotte Lindholm; [2022]
    Nyckelord :autonomi; delaktighet; delaktighetsmodellen; engagemang; erkännande; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; samhandling; tillgänglighet; tillhörighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka på vilket sätt assistenter, pedagoger och rektorer på grundsärskolor ser på och arbetar med delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden. Tidigare forskning visade att inkludering var ett sätt att främja barns självständighet och socialt deltagande. LÄS MER

  5. 25. Representeras du i läromedlen? : En granskning av läromedel i svenskämnet utifrån diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Edström; [2022]
    Nyckelord :Fundamental values of the Swedish school; disability; review of teaching materials; the subject of Swedish; skolans värdegrund; funktionsnedsättning; läromedelsgranskning; skolämnet svenska;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur tre olika läromedel i svenskämnet för årskurserna 1–3 förhåller sig till skolans värdegrund avseende funktionsnedsättning. Studien har som utgångspunkt ett normkritiskt perspektiv, som utgår från att normer om fysisk, psykisk och intellektuell funktionsförmåga finns och att den som befinner sig utanför denna norm riskerar att bli diskriminerad på grund av det. LÄS MER