Sökning: "barn med särskilda behov"

Visar resultat 21 - 25 av 268 uppsatser innehållade orden barn med särskilda behov.

  1. 21. God tvångsvård på SiS-hem? En uppsats som berör barn och ungas möjlighet att få god vård på SiS-hem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellinor Hasselgren; [2023]
    Nyckelord :Socialrätt; SiS; Statens institutionsstyrelse; Tvångsvård; LVU; Särskilda befogenheter; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Barn och unga placeras i sista hand eller akut på Statens institutionsstyrelses ungdomshem (SiS-hem). De flesta av barnen blir tvångsplacerade där med stöd av lag (1990:52) med vissa bestämmelser om vård av unga (LVU), orsak till placering kan vara droger, otrygg hemmiljö och kriminalitet. LÄS MER

  2. 22. Vad ska vi läsa? - men också hur, när, var, med vem och varför? : Förskollärares didaktiska tankar bakom planering av högläsning i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayoung Lee Duvefjord; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärares didaktiska val; planering; didaktik; didaktiska frågor; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig pedagogisk metod som möjliggör barns möten med litteratur i förskolan. Tidigare studier visar högläsningens stora betydelse i barns utveckling och lärande i tidig ålder, speciellt på deras språk- och literacy utveckling, men också som ofta förekommande användning av högläsning i förskolan som en icke-lärorik disciplinerande aktivitet. LÄS MER

  3. 23. En förskola för alla: inkludering i förskolan och pedagogernas arbetssätt : Förskollärarens uppfattningar kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd och en inkluderande förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jönsson; Belma Basic; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Barn med särskilda behov; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare ser på begreppet inkludering och hur förskollärarna arbetar med inkludering av barn med särskilda behov, samt vilka svårigheter som kan upplevas i det inkluderande arbetssättet. Våra frågeställningar är: Hur ser pedagogerna på begreppet inkludering och hur arbetar de med inkludering av barn med särskilda behov?Hur anpassar pedagogerna verksamheten till barn med särskilda behov?Vilka utmaningar medför ett barn med särskilt behov? För att få svar på våra frågeställningar intervjuade vi fem förskollärare, förskollärarna var från sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  4. 24. Personalens arbetssätt för att möta och tillgodose klientens individuella behov inom barn- och ungdomsvård : En komparativ studie av ett privat och ett kommunalt HVB-hem i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Kumri Bilgec; Amina Hamad; [2023]
    Nyckelord :HVB; client; individual needs; diagnosis; social childcare; social service; HVB; klient; individuella behov; diagnoser; social barnavård; socialtjänsten;

    Sammanfattning : I Sverige finns något som benämns samhällsvård, det vill säga vård och behandling av olika målgrupper i dygnet-runt-miljö. Placering i samhällsvård kan göras i fyra olika former av vård, nämligen familjehem, hem för vård eller boende (HVB), särskilda ungdomshem och stödboenden. LÄS MER

  5. 25. En kartläggning av medvetenhet och kunskap kring allergener i kök som lagar mat till förskolor i Kalmar kommun

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Energy and Technology

    Författare :Nodar Badran; [2023]
    Nyckelord :allergener; allergikost; Kalmar; rutiner och IgE-medierad allergi;

    Sammanfattning : Studierna har visat att andelen förekomst av matallergier hos barn varierar mellan 5-8%. Vanliga allergiframkallande livsmedel inkluderar mjölk, ägg, fisk, skaldjur, olika spannmål, nötter, frön och baljväxter som jordnötter och soja. LÄS MER