Sökning: "barn med sociala och emotionella svårigheter i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barn med sociala och emotionella svårigheter i förskolan.
1. Förskollärares arbete med barns sociala och emotionella utveckling : En kvalitativ undersökning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Examensarbetet handlar om förskollärares arbete med socioemotionell utveckling i förskolan. Forskningen som jag har tagit del av kring ämnet tar upp vilka olika aspekter som är viktiga att ta hänsyn till när det gäller barns sociala och emotionella utveckling samt även hur olika anknytningsmönster påverkar barn i eller med svårigheter. LÄS MER
2. Utmaningar i det pedagogiska arbetet med barn – pedagogers syn på och bemötande av barn i socioemotionella svårigheter i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan ser på barn i socioemotionella svårigheteroch vilka stödjande strategier de framhåller för att främja en positiv utveckling i det sociala samspelet för dessabarn. Vi har också undersökt vilka hinder och möjligheter för föräldrasamverkan pedagogerna ser när det gällerbarn i sociala och emotionella svårigheter. LÄS MER
3. Svårt att räcka till... : en studie om förskollärares uppfattningar kring det egna bemötandet av barn i socioemotionella svårigheter
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Vi har valt att, i vår kvalitativt inriktade studie, studera hur förskollärare upplever att de bemöter barn i socioemotionella svårigheter. Studien omfattar 30 förskollärare i södra Sverige. LÄS MER
4. Barn med sociala och emotionella svårigheter i förskolan : Att upptäcka och stödja dessa barn
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan upptäcker och stödjer barnmed sociala och emotionella svårigheter. För att besvara våra forskningsfrågor har vi valt attutföra gruppintervjuer på en förskola i södra Skåne där tolv respondenter valt att besvara vårafrågor. LÄS MER
5. Låt barn röra på sig! : Motorikens betydelse för barns utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Bakgrunden belyser, med hjälp av litteratur och forskning, motorikensbetydelse för barns utveckling. Som en röd tråd beskrivs motoriken iförhållande till barns fysiska, sociala, emotionella och kognitivautveckling. Pedagogens roll och synsätt skildras, samt en kortarebeskrivning av Läroplanens innehåll om motorik. LÄS MER