Sökning: "barn med speciella behov"

Visar resultat 11 - 15 av 64 uppsatser innehållade orden barn med speciella behov.

  1. 11. ”Genomsnittseleven som inte finns” : En kvalitativ intervjustudie av lärares syn på användandet av pysparagrafen för barn med speciella behov i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lisa Fahlén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; pysparagrafen; betyg och bedömning;

    Sammanfattning : Arbetet med inkludering av barn med speciella behov i idrottsundervisningen har varit en pågående diskussion i många år. Den centrala frågan är vad som händer ifall inkluderingsarbetet inte räcker till för ett godkänt betyg, och hur läraren därefter bör gå till väga. LÄS MER

  2. 12. Att vårda barn med intellektuella funktionsnedsättningar inom sluten pediatrisk vård : Sjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Johanna Lindberg; Linn Storm; [2020]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; pediatrisk omvårdnad; sjuksköterska; erfarenheter; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Alla barn har samma rättigheter, friheter och rätt till bästa möjliga hälsa. Då barn med intellektuella funktionsnedsättningar vårdats på sjukhus har det i internationella studier framkommit brister i omvårdnaden. LÄS MER

  3. 13. Från sjukhusvård till vård i hemmet för barn med nyanlagd trakeostomi : Sjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Donika Berisha; Serbest Ucmaz; [2020]
    Nyckelord :Children; Experience; Nurse; Nursing; Tracheostomy; Transition; Barn; Erfarenhet; Omvårdnad; Sjuksköterska; Trakeostomi; Transition;

    Sammanfattning : För att transition från sjukhusvård till vård i hemmet hos ett barn med nyanlagd trakeostomi ska bli effektiv och smidigast möjlig bör vården av dessa barn och familjer individanpassas. Varje familj bör i ett tidigt skede erbjudas ”förväntningssamtal” där parterna delger sina förväntningar på varandra. LÄS MER

  4. 14. ”Lika är inte alltid densamma som likvärdigt” : En kvalitativ enkätundersökning om pedagogers uppfattningar om möjligheter och begränsningar i arbetet för en likvärdig förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Berglund; Anette Forsgren; [2019]
    Nyckelord :​kvalitet; likvärdig förskola; livslångt lärande; möjligheter och utmaningar;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie var att undersöka, beskriva och analysera pedagogers uppfattningar om möjligheter och begränsningar i arbetet för en likvärdig förskola. Vetenskapsrådet (2015) tar upp det speciella intresset som finns i likvärdig förskola då det saknas kunskap om vad en likvärdig förskola för alla barn innebär. LÄS MER

  5. 15. Nu blev John så där tokig igen! : en essä om ett utagerande barn på ett familjedaghem

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Marjatta Säflund; [2019]
    Nyckelord :childminders; family day care; acting-out children; empathy; field studies; participating observation; dagbarnvårdare; familjedaghem; utagerande barn; empati; fältstudier; deltagande observation;

    Sammanfattning : This scientific essay starts with a description of a dilemma that I as a childminder find hard to handle. The story is reproducing an incident where this day care child -John- is getting an outburst that is affecting many persons in the group activity local for childminders. LÄS MER