Sökning: "barn med speciella behov"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden barn med speciella behov.

  1. 16. Kvinnors upplevelser av förlossningsrummet : en kvalitativ innehållsanalys

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emelie Johansen; Therese Persson; [2019]
    Nyckelord :kvinna; förlossningsplats; förlossningsrum; erfarenhet; födelseplats; empowerment;

    Sammanfattning : Att föda barn är en viktig existentiell upplevelse och födelseplatsen har varierat genom historien. I många århundraden födde kvinnor barn i hemmet men från mitten av 1950-talet föds de allra flesta svenska barn på speciella förlossningskliniker på sjukhus. Förlossningsrummen skiljer sig inte från sjukhusens ordinära patientsalar. LÄS MER

  2. 17. Inkluderande förskola : En enkätstudie om förskollärares arbete med inkludering av barn med speciella behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Ronya Olsson; Ida Thuresson; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; methods for inclusion; preeschool; preeschool teachers conditions; children with special needs; Barn med speciella behov; förskola; förskollärares förutsättningar; inkludering; metoder för inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur olika förskolor arbetar för att skapa en inkluderande miljö som är till för alla barn men också där speciellt barn med speciella behov uppmärksammas och inkluderas i den pedagogiska verksamheten. För att få svar på syftet har vi utgått från tre frågeställningar som är följande: ”Hur tolkar förskollärarna begreppet inkludering?”, ”Vilka förutsättningar har betydelse i arbetet med inkludering av barn med speciella behov?” och ”Vilka fungerande metoder har förskollärare för att inkludera barn med speciella behov i den pedagogiska verksamheteten?”. LÄS MER

  3. 18. Föräldrars upplevelse av anknytningsprocessen vid adoption : En kvalitativ intervjustudie ur ett livsvärldsperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elisabeth Borgenstierna; Alexandra Rosengren; [2018]
    Nyckelord :adoption; anknytning; föräldrars upplevelse; intervjuer; kvalitativ innehållsanalys; livsvärldsperspektiv;

    Sammanfattning : Det adopterade barnet har upplevt separationer, ibland bristfällig omsorg och trauman, vilket kan skapa en sårbarhet som kan leda till utmaningar i anknytningsprocessen. Vikten av en god anknytning vid adoption påverkar både barn och förälder. LÄS MER

  4. 19. Vad är rimligt? : Förskollärares uppfattningar av barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Brita Klefsgård; [2018]
    Nyckelord :inflytande; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Barns inflytande i förskolan har fått stort utrymme i förskolans läroplan (Läroplan förförskolan Lpfö 98 2016). Där beskrivs på olika sätt hur barns intressen och behov ska utgöra grunden för det pedagogiska arbetet. LÄS MER

  5. 20. Hur kan fysioterapeuter i grundskolan påverka barns hälsa? : En kvalitativ intervjustudie som undersöker pediatriskt verksamma fysioterapeuters uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Carol Levacic; Michaela Funnell; [2017]
    Nyckelord :perception; physical therapy; primary school; qualitative method; school health services; fysioterapi; grundskola; kvalitativ metod; skolhälsovård; uppfattningar;

    Sammanfattning : Background: Primary and secondary school children can carry a variety of different health related problems, whereas inactivity is one of them. In spite of this, the representation of physiotherapists within the school system is low. Research examining how school-based physiotherapists could affect school children’s health is yet to be presented. LÄS MER