Sökning: "barn miljö c uppsats"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden barn miljö c uppsats.
1. Framtidens miljöhjältar : En undersökning av hur Skolverkets läroplan igenkänns i barns uttryck kring miljö- och hållbarhetsfrågor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : I denna C-uppsats presenteras en kvalitativ fallstudie där barns sätt att uttrycka sig i miljöfrågor undersöks. Studien behandlar även barnens relation till naturen. För detta ändamål har fem barn ur en förskolegrupp intervjuats. LÄS MER
2. Pedagogernas betydelse för barns matematiska utveckling i förskolan : Med fokus på lärmiljöer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I vår utbildning Lärare mot de tidigare åren, 210 hp, har vi valt att i vår C-uppsats studera hur pedagoger arbetar med lärmiljöer för att stimulera barnens matematiska utveckling i förskolan vilket också är vårt syfte. Lärmiljöer i förskolan är ett relativt outforskat område. LÄS MER
3. En riktig prinsessa behöver sin prins.
C-uppsats,Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER
4. Lärandemiljöer för barn med ADHD – Hur belyses detta inom forskning och i stödmaterial för pedagoger
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning högst 300Problembeskrivning: Elever med koncentrationssvårigheter är något som alla pedagogerkommer i kontakt med. Det finns pedagoger som upplever att de inte harde verktyg som krävs i arbetet med dessa barn. LÄS MER
5. Yngre elevers möten med läs- och skriftspråket i förskoleklass
C-uppsats,Sammanfattning : AbstractSyftet med vår uppsats var att undersöka vilka arbetssätt och strategier pedagoger använder iläs- och skrivinlärning i arbetet med barn i förskoleklass. Vi utgick ifrån våra frågeställningar:Vilka arbetsmetoder använder pedagogerna för att stimulera barns läs- och skrivinlärning?Varför arbetar pedagogerna på detta sätt? Hur påverkas barnen av lärandemiljön? För att fåsvar på våra frågeställningar, använde vi oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER