Sökning: "barn motorisk bedömning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barn motorisk bedömning.
1. Developmental Coordination DisorderEffekt av uppgiftsorienterade interventioner (Task-oriented approach) på balans, koordination och nivå av fysisk aktivitet – en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/FysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Developmental Coordination Disorder (DCD) är en motorisk koordinationsstörning som uppstår i tidig ålder. Det är vanligt att barn med diagnosen DCD undviker fysisk aktivitet, lek och även svårt att klara kraven inom skolidrotten. LÄS MER
2. Ojämlik tillgång till motorisk bedömning för barn med cerebral pares.
Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Sammanfattning: Introduktion: Tidig upptäckt av cerebral pares (CP) möjliggör tidig behandling, när hjärnans plasticitet är bäst, vilket optimerar barnets utveckling. I Sverige erbjuds alla barn motoriska utvecklingsuppföljningar inom barnhälsovården (BHV). LÄS MER
3. Motoriska och kommunikativa utvecklingsavvikelser. : Barnhälsovårdssjuksköterskans bedömning, åtgärder och förutsättningar - en kvalitativ intervjustudie.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Det förekommer skillnader avseende hur barnhälsovårdssjuksköterskor identifierar utvecklingsavvikelser, och det har sedan länge efterfrågats evidensbaserade, standardiserade metoder för upptäckt av kommunikativa och motoriska utvecklingsavvikelser. Syfte: Att undersöka hur motoriska och eller kommunikativa utvecklingsavvikelser för barn upp till och med 18 månader uppmärksammas inom barnhälsovården, vilka förutsättningar det finns för bedömningen, samt vilka åtgärder som vidtas vid utvecklingsavvikelser. LÄS MER
4. DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) – en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0–4:11 år och 7:0–8:11 år
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) är ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi är termen för barn som har en nedsättning i förmågan att viljemässigt programmera motoriken vid talproduktion. LÄS MER
5. 3- och 5-åringars resultat på Dynamisk Motorisk Talbedömning – DYMTA: En åldersjämförelse
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka talmotorisk förmåga hos svensktalande barn med typisk utveckling i åldrarna tre respektive fem år med testet Dynamisk Motorisk Talbedömning (DYMTA). DYMTA är uppdelat i två nivåer, A och B, i vilka barnets talmotoriska förmåga undersöks på ett dynamiskt sätt, för att få en uppfattning om vilken typ av stöd barnet behöver för att uppnå korrekt artikulation. LÄS MER