Sökning: "barn natur pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden barn natur pedagog.

  1. 1. Vilka möjligheter och utmaningar har skogen som lekmiljö i förskolans verksamhet? : Förskolpedagogers berättelser om skogens potential för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Paula Fellman; [2020]
    Nyckelord :Nature; forest; affordance; positioning theory; neurodevelopmental disorders; imaginary play; motor skills; Skogen; naturmiljö; meningserbjudande; positionering; neuropsykiatriska funktionsvariationer; fantasilek; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar skogen har som lekmiljö i förskolans verksamhet med ett fokus på vilken potential skogen har för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF). Studien är gjord utifrån telefonintervjuer med förskolpedagoger. LÄS MER

  2. 2. Djur som en fjärde pedagog? : En kvalitativ studie av tre unika förskolors arbete med djur i förskoleverksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Forsbäck; Sandra Fogelberg; [2018]
    Nyckelord :Barn; djur; empati; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare på förskolor med djurinriktning arbetar med djur i verksamheten. Studien gjordes genom kvalitativa intervjuer med förskollärare som är verksamma i förskolor som har inriktning mot djur och natur. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolans utomhusmiljö : En hermeneutisk studie om pedagogers utsagor om matematikundervisningen i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louice Lundvall; Frida Lo; [2018]
    Nyckelord :Pedagog; Intervjuperson; Uttalande; Utsagor; Matematikundervisning; Matematiska fenomen; Utomhusmatematik; Utomhusmiljö; Hermeneutik; Allmän tolkningslära; Hermeneutisk cirkel; Förförståelse; Förståelse; Tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer lyfta fram pedagogers utsagor om matematik, samt genom pedagogers yttranden bidra med förståelse om användandet av förskolans utomhusmiljö i matematikundervisningen. Syftet har operationaliserats ned till följande två forskningsfrågor; Hur beskriver pedagoger sina egna arbetssätt med matematik i förskolan? och Vad uttrycker pedagoger om användandet av utomhusmiljön i matematikundervisningen? Studiens syfte har grundats i problemområdet att undersöka vilka arbetssätt pedagoger använder för att tillämpa matematik i relation till förskolans utomhusmiljö, som tagit avstamp i litteratur som lyfter att det finns pedagoger som inte har tillräckligt med djupgående kunskaper i ämnet matematik för att kunna stötta barn i det, samt att det är få som talar för att använda utomhusmiljön som undervisningsmetod trots de gynnsamma effekter det ger på barns lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. Att göra iakttagelser, undersöka och dra slutsatser om hur omvärlden fungerar. : En studie av förskollärares uppfattningar om naturvetenskap i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shahnaz Ali; Rokeya Kamal; [2015]
    Nyckelord :arbeta; förskola; konstruktionistisk; kunskapssyn; naturvetenskap; pedagog; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att undersöka pedagogernas uppfattning om naturvetenskap i förskolan. Syftet är att ta reda på pedagogernas uppfattningar om naturvetenskap i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Vad gör barnen i byggrummet? : En studie om pedagogens roll vid bygg och konstruktion i förskolan

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Eva Steen; [2014]
    Nyckelord :Build in preschool; building and construction in preschool; preschool; technology in preschool.; Bygg och konstruktion i förskolan; bygga i förskolan; förskolan; teknik i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka hur barn bygger utifrån en inspirationsbild samt om barnen lär sig mer då de utmanas av en pedagog. Undersökningen genomfördes med hjälp av observationer av barn på en förskoleavdelning där samtliga barn var tre år gamla.  Resultatet visade att de flesta barnen byggde vertikalt. LÄS MER