Sökning: "barn observation i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden barn observation i skolan.
1. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER
2. Fysisk tillgänglighet i grundskolemiljö hos barn med rörelsenedsättning : En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Tillgänglighet i skolan innebär att alla barn ska ha möjlighet till lärande och inkludering på lika villkor. Tillgänglig lärmiljö handlar om att skolan och dess lokaler ska vara anpassade så att elever oavsett funktionsnedsättning ska kunna vara delaktiga i skolverksamheten. LÄS MER
3. Skolvägens betydelse för barn och ungdomars skolgång och skolresultat : en fallstudie om förutsättningarna i Broby
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Forskning visar att en aktiv skolväg bidrar till bättre skolresultat och hälsosammare liv för elever. Forskning visar också att barn och ungdomar som aktivt tar sig till skolan (till fots eller med hjälp av cykel) minskar medan allt fler blir transporterade till skolan med bil. LÄS MER
4. “Alla trodde att superhjälten var en kille” : En multimodal diskursanalys om hur normer om genusskildras i barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund Redan tidigt i små barns liv lär de sig vad som är lämpligt beteende utifrån deras kön, vilket är en följd av konstruerade könsnormer. Barn lär sig inte enbart vad som är lämpligt beteende hemifrån utan även i skolan och genom olika medier (Eriksson & Gottzén, 2020, s. 21, 25). LÄS MER
5. Den pedagogiska måltiden som lärandetillfälle för barn med invandrarbakgrund i förskolan : En observationsstudie om pedagogers interaktion med barnen under lunchen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Det här arbetet jämför två förskolor inom samma stad under sammanlagt fem observationer som utförts under matsituationerna i vardera förskola. Syftet är att undersöka huruvida barn med ett annat modersmål än det svenska uppmuntras och ges utrymme i skolan för sina egna modersmål, eller om det är en situation i förskolansom inte används som en lärandesituation. LÄS MER