Sökning: "barn observationer i montessori"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden barn observationer i montessori.

  1. 1. Tanke, känsla och handling : Stöttande strategier i den planerade matematikundervisningen i förskolan - en jämförande studie om barns lärande, utifrån tre olika arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Lages; Hanna Lindroth; [2019]
    Nyckelord :Scaffolding strategies; teaching preschool; Relational Development Systems Theory; learning study; Montessori; Reggio Emilia; Stöttande strategier; stöttat lärande; teorin om relationella utvecklingssystem; undervisning; scaffolding; förskolan; learning study; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka om, och i så fall vilka, stöttande strategier som framträder i den planerade matematikundervisningen i förskolan. Det är en jämförande studie mellan det pedagogiska arbetssättet learning study och de pedagogiska arbetssätt som används enligt Maria Montessoris idéer, samt i förskolorna i Reggio Emilia i Italien. LÄS MER

  2. 2. Diskurser om förskolans pedagogiska inomhusmiljö - En kvalitativ studie som jämför två förskolors inomhusmiljöer, lärandematerial och barnsyn, utifrån Montessoripedagogiken och Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Hageräng; Karolina Ingeroth Lindbom; [2018]
    Nyckelord :Diskurser; Montessori; Reggio Emilia; förskola; inomhusmiljö; plats; rum; lärandematerial; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans inomhusmiljö, där diskurser konstrueras utifrån pedagogers tankar och visioner om den rådande inomhusmiljön, dess lärandematerial och barnsyn. Studiens syfte är att jämföra de diskurser om förskolemiljö, lärandematerial och barn som framträder i inomhusmiljön på två olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Vegetationens påverkan på barns användning av en förskolegård : en observationsstudie på Berga Montessoriförskola och Sagoskogens förskola

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sofia Svedmyr; [2016]
    Nyckelord :barn; förskolegård; utformning; vegetationsmängd; vegetationspåverkan;

    Sammanfattning : Barn spenderar större delen av sin vakna tid på förskolan, något som gör att för-skolegårdens utformning blir viktigt för barnens utevistelse. I och med förtätning blir barnens ytor i staden hela tiden mindre. Något som gör att förskolegårdar krymper och blir mer hårdgjorda då vegetation inte klarar av slitaget. LÄS MER

  4. 4. "Hjälp mig att göra det själv" : En studie om tillit i en montessoriförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Engström; [2015]
    Nyckelord :Montessori; trust; qualitative study; observation; hermeneutics; Montessori; tillit; kvalitativ studie; observation; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om, och i så fall hur, montessorilärare visar tillit till barns egenstyrda aktivitet i sitt arbetssätt på en montessoriförskola. De frågeställningar som studien baserats på är: - Hur visar montessorilärare barn tillit vid byte av aktivitet? - Hur inspirerar montessorilärare barn för att göra saker själva? För att få svar på dessa frågeställningar har jag använt mig av en kvalitativ metod genom ostrukturerade observationer samt analyserat utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Vad vill barnet? : En socialpsykologisk studie om hur montessoripedagoger bemöter barns vilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Anaëlle Couture; Fredriksson Stefan; [2015]
    Nyckelord :montessoripedagogik; spontan aktivitet; frihet under ansvar; självmedvetenhet; relationsorienterat perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att skapa en utökad förståelse för hur montessoripedagogiken bidrar till barns psykosociala utveckling. För att undersöka vår huvudfråga, hur montessoripedagoger bemöter barns vilja, har vi genomfört en kvalitativ undersökning på montessoriförskolor i Halland. LÄS MER