Sökning: "barn och formerna"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden barn och formerna.

  1. 1. Undervisning bredvid ordinarie utbildning : Jämförelser mellan läxhjälp, privatundervisning och Supplemental instruction

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johannes Larsson; Oskar Malmros; [2024]
    Nyckelord :mathematics; shadow education; homework support; Matematik; läxhjälp;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna text är tänkt att jämföra läxhjälp, supplemental instruction samt privatundervisning. För att kunna jämföra de tre delarna med varandra söktes forskningsartiklar inom respektive område. LÄS MER

  2. 2. Dinner Chair for Children : A highchair to bring along and grow with - From idea to product concept

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Jana Kettunen; Ella Viberg; [2023]
    Nyckelord :Child; chair; product development; design methods; ergonomic;

    Sammanfattning : The demand for well-adjusted and useable children´s products increase in conjunction with the interest of children’s environment and understanding for how their needs differ from adults. Even if the market has increased the last years an absence still can be perceived of a children’s highchair which is fit for children from six months of age till five years, and at the same time both transportable and aesthetic. LÄS MER

  3. 3. Psykiskt våld mot barn - En kritisk granskning av det straffrättsliga skyddets förenlighet med artikel 19 i barnkonventionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alexandra Stakovska; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; psykiskt våld; psykisk misshandel; barnkonventionen; barnrättsperspektiv; försummelse; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige har länge varit ett föregångsland i arbetet att bekämpa våld mot barn. Trots detta utsätts fortfarande många barn för våld och mörkertalet bedöms vara stort. LÄS MER

  4. 4. Meningsskapande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring estetiska ämnens betydelse för barns sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Veronica Törnqvist; Kori Marianne Palacio Botero; [2022]
    Nyckelord :Estetik; delaktighet; agens; meningsskapande; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetiska lärprocesser; utveckling; lärande; sociokulturell teori; transfer effects; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I vårt uppsatsarbete utgick vi från den sociokulturella teorin och vårt syfte med att synliggöra eventuella samband mellan barns utveckling och lärande i relation till olika estetiska aktiviteter, även kallat “estetiska lärprocesser”, samt till de metoder som förskolepersonalen använder sig av och i vilka situationer dessa används. Tidigare forskning har pekat på hur de olika formerna av estetiska uttryckssätt är essentiella för barns olika områden av inlärning och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan : En studie kring pedagogers inställning till och resonemang om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Svensson; Evelina Serholt; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; språkutveckling; digitalisering;

    Sammanfattning : Högläsning har länge haft en central del i förskolans verksamhet och är viktigt för barn och deras utveckling på flera olika sätt, bland annat deras språkutveckling. Högläsning kan användas på olika vis, exempelvis som läsvila eller som ett pedagogiskt verktyg med syfte att lära barnen något specifikt. LÄS MER