Sökning: "barn och kamratskap"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden barn och kamratskap.

  1. 1. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som kan bidra till psykosociala problem hos barn i grundskoleålder : Ur skolkuratorers och skolsköterskors perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Linda Ehrling; Sofia Vähäjylkkä; [2023]
    Nyckelord :psychosocial problems; school-aged children; factors; experiences; Psykosociala problem; faktorer; grundskoleålder; upplevelser;

    Sammanfattning : Forskning visar att Sveriges unga rapporterar lägst psykiskt välbefinnande av alla EU-länder. Trots att den psykiska ohälsan orsakar höga samhällskostnader och lidande både för de drabbade och dess anhöriga, finns det inget entydigt svar på varför unga svenskar och barn mår så dåligt. LÄS MER

  3. 3. Alla får vara med! : En studie om hur samspel och kamratskap framställs i bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Safarali; Tamané Zsiros; [2021]
    Nyckelord :sociocultural theory; interaction; picture book; preschool didactics; peer relationships; friendship; Sociokulturell teori; samspel; vänskap; kamratskap; bilderbok; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. ”Jag vill känna mig sedd och ha någon att leka med” : En studie om barns uppfattningar om sociala relationer och kamratskap på skolan och fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rasmus Engström; Sara Samardzic; [2021]
    Nyckelord :Sociala relationer; kamratskap; utanförskap; samhörighet;

    Sammanfattning : Barns sociala tillvaro i skolan och fritidshemmet omfattar många olika delar såsom skapande, upprätthållande och brytande av relationer med individer i sin närhet. Interaktion med andra barn blir synliga i barnens ständiga relationsarbete där barn får trygghet av en tillhörighet och samhörighet i relationer med andra barn. LÄS MER

  5. 5. Barns fria lek utomhus- om samspel och kamratskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Andersson; [2019]
    Nyckelord :Utomhuslek; naturmaterial; socialt samspel;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete ville jag undersöka hur barnen leker, när de endast kan använda naturmaterial som rekvisita till sin lek, samt om barnen tar tillvara varandras kunskaper i leken. Jag har valt att observera en grupp barn som precis har gått ifrån en traditionell förskola, till att börja i en utegrupp. LÄS MER