Sökning: "barn och mat förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden barn och mat förskolan.
1. "Sätt dig ordentligt och ät din pasta!" : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers makthandlingar ochnormskapande under måltiden i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka förskolans måltidssituation ur ettnormkritiskt perspektiv. Studien har genomförts med hjälp av observationer för att få syn påpedagogers faktiska agerande. LÄS MER
2. Måltidspedagogik i förskola : Pedagogers aktiviteter för lärandet om och med mat och måltider i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. ”Smaka. Men jag har gjort det, ändå säger de smaka.” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi, samt barns uppfattning av sin delaktighet och autonomi vid måltiden i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer synliggöra hur förskollärare uppfattar måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi samt hur barn uppfattar sin delaktighet och autonomi vid måltidssituationen i förskolan. Då uppfattningar om delaktighet och autonomi undersöktes utgick vi från det barndomssociologiska perspektivet och eftersom vi ville synliggöra de uttalanden som var mest frekventa och bärande i intervjuerna användes tematisk analys. LÄS MER
4. ”Så vardagligt men ack så viktigt” : En enkätstudie om matsituationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie behandlar matsituationer i förskolan och syftar till att utveckla den kunskap som finns om pedagogers erfarenheter och föreställningar kring dessa. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar formulerats vilka behandlar pedagogernas beskrivningar av matsituationernas organisering, pedagogers förhållnings- och tillvägagångssätt samt vilka möjligheter och utmaningar som finns. LÄS MER
5. ”Får jag ta mat själv?” : En observations studie om barns delaktighet i förskolans måltidssituation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Alla barn har rätt till att få vara delaktiga i förskolan enligt förskolans styrdokument. Vi har uppmärksammat att nivån av delaktighet i måltidssituationen varierar mellan olika förskolor, pedagoger och barn. LÄS MER