Sökning: "barn och museum"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden barn och museum.

  1. 1. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lönngren; LIsa Rignell; Liza Olofsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; barnböcker; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER

  2. 2. Bilder man minns och vill samtala om : En studie om hur illustrationer på Tom Tits Experiment kan formas för att väcka intresse och uppmuntra till samtal om det naturvetenskapliga fenomenet gyrokraften.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Julia Hedström; [2023]
    Nyckelord :memorability; concentration; attention; science center; including; illustration; instruction; exhibit sign; novelty.; minnesvärde; koncentration; uppmärksamhet; science center; inkluderande; illustration; instruktion; utställningsskylt.;

    Sammanfattning : Several museums and science centers around the world are investigating how to increase interest in scientific subjects among children. One way to increase a person's commitment and interest in science is to start a conversation about it. LÄS MER

  3. 3. "Smell the horse, dad" : A qualitative case study on using scents as a sensory tool to bridge historical information through embodied storytelling within a museum

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jessica Andersson; [2023]
    Nyckelord :Scent design; user experience; observational smellscapes; children´s user experience; olfactory stimuli; sensory experience; storytelling; embodied storytelling; exhibition design; children; 17th century exhibition; interaction.;

    Sammanfattning : The thesis was conducted as the master thesis for a Master's in innovation and design. The aim of this thesis was to investigate in what ways scent can be used as an olfactory stimulation within exhibitions and to access the possible effects that occur from bridging historical contexts with scent within the exhibitions – as a tool for embodied storytelling. LÄS MER

  4. 4. Jag ska bli målarinna! : Stina Forssells liv och konstnärskap

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hans Johansson; [2022]
    Nyckelord :The new objectivity; objectivity; women artist; painter; Stina Forssell; Den nya sakligheten; sakligheten; målarinna; Uddevalla; Bohusläns museum; kvinnlig konstnär;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om konstnären Stina Forssells (1906-1970) liv och konstnärskap. Då hon varit tämligen okänd ges en biografisk skildring av hennes liv, från uppväxten i Uddevalla och fortsatta liv och verksamhet i Stockholm. Fakta har främst inhämtats via intervjuer av barn och barnbarn till vänner och släktingar. LÄS MER

  5. 5. Familjespår, uppdrag och jakter : Om hur museum skapar historiemedvetande i pedagogiskt material riktat till barn.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Leek; [2021]
    Nyckelord :Museum education; historical consciousness; discourse analysis; Museipedagogik; historiemedvetande; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att bidra med kunskap om vilket historiemedvetande fyra historiska museer i Stockholm skapar i sina pedagogiska material riktat till barn. Utifrån en diskursanalys undersöktes materialet utifrån analysverktygen transitivitet och modalitet för att ringa in huruvida museerna lägger någon värdering i kunskapsinnehållet och vilket sanningsanspråk de tar. LÄS MER