Sökning: "barn och stress och skola"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden barn och stress och skola.
1. Attityder till och upplevelser av arbetspendling : En kvalitativ undersökning för att nå fördjupad kunskap kring attityder till och upplevelser av arbetspendling.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att nå fördjupad kunskap kring attityder till och upplevelser av arbetspendling. Uppsatsens frågeställningar är vilka direkta och indirekta svårigheter och utmaningar den enskilde upplever under sin arbetspendling. Kvalitativ metod har använts och tre personer ur skolans personal har intervjuats. LÄS MER
2. Vad är jag för förälder som inte får mitt barn till skolan? En kvalitativ studie om vårdnadshavare till barn med problematisk skolfrånvaro
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vårdnadshavares erfarenheter av problematisk skolfrånvaro. Vidare har jag undersökt vilka strategier för att öka närvaron som vårdnadshavarna har erfarenhet av, samt vilka konsekvenser den problematiska skolfrånvaron kan få för vårdnadshavarna. LÄS MER
3. LSS-Boende : Hur attityder kan ha en inverkan på den psykosociala arbetsmiljön
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : I detta examensarbete kommer en fördjupning ske i den psykosociala arbetsmiljön på LSS-boende. Som rubriken nämner är huvudfokuset hur attityder påverkar den psykosociala arbetsmiljön. LÄS MER
4. Barn och ungdomars psykiska hälsa i skolan : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Kandidatuppsatsen är en kvalitativ studie. Den psykiska ohälsan har ökat bland barn och ungdomar idag, även kraven i skolan och i samhället har ökat. Sociala medier och barns ökande skärmtid har också en negativ inverkan på barn och ungdomars psykiska mående. LÄS MER
5. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER