Sökning: "barn och ungdomsvetenskap stockholms universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden barn och ungdomsvetenskap stockholms universitet.

  1. 1. Barn <3 Rösträtt=? : Figurationer om rösträtten, rösträttsbärare och icke rösträttsbärare

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofi Frid; [2023]
    Nyckelord :Barn- och ungdomsvetenskap; Figurationer; Dialogisk intervju; Rösträtt; Rösträttsbärare; Icke rösträttsbärare; Rösträtten; Barndomshistoria; Posthumanism; Narrativ analys; Kreativ analysmetod; Onto-epistomologi; Agentskärning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka figurationer om rösträtten, rösträttsbäraren och icke rösträttsbäraren som framkommer i samtal med barn. En vägledande fråga för studien har varit att lyfta barns röster i egenskap av att de dels är exkluderade från att delta i rösträtten, dels för att det finns en avsaknad av barns egna röster inom forskning om rösträtten. LÄS MER

  2. 2. Syskonkärleken är blind : En studie om hur barns syskonrelationer framställts i den svenska julkalendern genom åren

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Suzan Salih; [2022]
    Nyckelord :Syskon; syskonrelationer; svenska julkalendern; diskursanalys;

    Sammanfattning : Inom området för barn och ungdomsvetenskap och mer specifikt barnkulturstudier finns ett område som sällan undersöks, syskonrelationer. Detta trots de kunskaper man har om vilken betydande roll syskon har på barn och deras utveckling. LÄS MER

  3. 3. "Jag har ju hela livet framför mig" : En narrativ studie om unga tjejers berättelser om att leva i en våldsam relation

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Söderqvist; [2019]
    Nyckelord :Barn- och ungdomsvetenskap; våld i nära relationer; unga tjejer; normaliseringsprocess; stödforum; narrativ metod; positioneringsteori;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att explorativt undersöka hur unga tjejer i en stödchatt på internet berättar om det våld de upplever eller har upplevt i sin nära relation. Med hjälp av en narrativ metod och teorin om positionering har uppsatsen svarat på vad som är framträdande i unga tjejers berättelser om våld samt hur unga tjejer positionerar sig själva och andra i relation till våldet de upplever i sin nära relation. LÄS MER

  4. 4. Den komplexa fritidsledaren : En konflikt mellan yrkesrollen och orosanmälningar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Fritidsledare; yrkesidentitet; orosanmälningar; tolkningsrepertoar; diskurspsykologi; fritidsgård; socialtjänsten; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur fritidsledarna ser på orosanmälningar genom att undersöka hur de konstruerar fritidsledaryrket och sin möjlighet att agera vid oro för en ungdom på fritidsgården. Nio fritidsledare intervjuades enskilt och materialet analyserades ur ett diskurspsykologiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Performativa årsringar. Om hur barn gör(s) ålder i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Caroline Tornehag; [2018]
    Nyckelord :Child and youth studies; preschool; children; age; materiality; performative agents; intra-actions; agency; power; Barn- och ungdomsvetenskap; förskola; barn; ålder; materialitet; performativa agenter; intra-aktiv samhandling; agens; makt;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från barns möten i förskolan och undersöker ålder som ett görande. Studiens data utgör 18 timmars videoobservationer på en förskoleavdelning i en större svensk stad där sexton barn deltar från åldrarna ett till sex år. LÄS MER