Sökning: "barn och vuxna gestalta"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden barn och vuxna gestalta.

  1. 1. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  2. 2. Opera för små barn, stora barn och vuxna barn

    Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Operahögskolan

    Författare :Cecilia Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Barnopera; barnkultur; Trollflöjten;

    Sammanfattning : Den här texten beskriver ett personligt arbete av ett försök med att förena två kompetenser – nämligen det pedagogiska med det konstnärliga. Detta görs genom att undersöka vad som krävs för att skapa en lyckad operaföreställning för barn och unga och genom att undersöka hur jag som vuxen kan gestalta ett barn på scen. LÄS MER

  3. 3. En skog, en äng, en vik : ett utvecklingsförslag för naturlek vid Tybblekullen i Örebro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jonna Göthlin; [2018]
    Nyckelord :naturlek; lekmiljö; naturlekplats; lekplats; barn;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett exempel på hur man kan arbeta med lekmiljöer i natur för barn. Syftet var att gestalta ett utvecklingsförslag för en naturlekplats med hjälp av kunskap om vad som utgör en god lekmiljö. För att uppnå detta användes tre olika metoder. LÄS MER

  4. 4. Den normkritiska illustrationen : En bildanalys av hur genus gestaltas visuellt i ett urval av normkritiska barnböcker

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kultur och estetik

    Författare :Annette Hörberg; [2018]
    Nyckelord :Genus; normkritik; barnböcker; illustration; gestaltning; manligt; kvinnligt; könsneutralt;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur genus synliggörs visuellt, samt i vilken omfattning pojkar, flickor och vuxna karaktärer förekommer i ett urval av normkritiska barnböcker. Tanken är att få en inblick i hur genus gestaltas för barn från ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Det handlar också om en lyhördhet. Att lära sig se : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt och ambition att se varje barn, varje dag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Madelen Wollsén; Jessica Kronlund; [2018]
    Nyckelord :se varje barn; mötesögonblick; förskollärare; förskolan; förhållningssätt; profession;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om förskollärares förhållningssätt och ambition att se varje barn varje dag i förskolans verksamhet. Vi vill också undersöka förskollärares uppfattning om ansvaret i sin profession gentemot läroplanen samt vilka möjligheter förskollärare uppfattar finns för att gestalta sitt förhållningssätt och ambition i förskolan. LÄS MER