Sökning: "barn och vuxna"

Visar resultat 16 - 20 av 2343 uppsatser innehållade orden barn och vuxna.

  1. 16. Ambulanssjuksköterskans erfarenheter vid vårdande av barn med andningsbesvär

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Rickard Hermansson; Muntaha Saber Mohamad; [2024]
    Nyckelord :Ambulanssjuksköterska; erfarenhet; barn; andningssvårigheter; kvalitativ metod; utmaning; utbildning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste orsaken till sjukhusinläggning av barn via ambulans är andningsbesvär. Barns luftvägar skiljer sig anatomiskt från vuxna och barn har därför en ökad risk för att drabbas av hypoxi. Ambulanssjuksköterskans prehospitala möte med barn har visats kunna orsaka osäkerhet och nervositet hos ambulanssjuksköterskan. LÄS MER

  2. 17. "Jag gav dem lillfingret men de tog hela handen" : Förskollärares uppfattningar om materialets betydelse för barnens matematiska lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alicia Frödén; Linnea Schönning; [2024]
    Nyckelord :Children s mathematical learning; materials; preschool teachers´ approach; Barnens matematiska lärande; material; förskola; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om förskollärares uppfattningar om materialets betydelse för barnens matematiska lärande. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer. I studien deltog åtta yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 18. Vägen in i det svenska samhället : En kvalitativ studie om integrationsprocess bland ensamkommande flickor som har bott på ett HVB-hem.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Diana Gebru Gebretatyos; [2024]
    Nyckelord :Unaccompanied girls in caring homes; integration.; Ensamkommande flickor; ensamkommande barn; HVB-hem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ensamkommande flickors erfarenheter och upplevelser av integrationsprocessen. Studien avser ensamkommande flickor som har en erfarenhet av att bo på ett HVB-hem i Sverige. LÄS MER

  4. 19. Så här arbetar vi med barnen på skyddat boenden : En kvalitativ studie om de som arbetar med barn på skyddat boende samt deras syn och tankar på den kommande lagändringen om stärkta rättigheter för barn.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Alma Johansson; Emilia Walette; [2024]
    Nyckelord :staff in protected housing; discretion; children experiencing violence; professional competence; professionals; protected housing; personal på skyddat boende; handlingsutrymme; barn som upplever våld; yrkeskompetens; professionella; skyddat boende;

    Sammanfattning : Syftet med intervjustudien är att undersöka hur personal på skyddat boende upplever sitt nuvarande arbete med barnen samt hur de tror att deras arbete kan påverkas av de nya lagändringarna som framförs i propositionen “Stärkta rättigheter för barn och vuxna i skyddat boende”, med utgångspunkt i att barn ska få egna placeringsbeslut. Empirin har samlats in genom intervjuer med åtta personal på olika skyddade boenden, såväl ideella som privata. LÄS MER

  5. 20. "Jag vill också läsa den" : En etnografisk fältobservation med fokus på de yngsta barnens agens i relation till pedagoginitierad högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tony Vikström; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; Observation; Barndomssociologi; Agens; Åldersmaktordning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv synliggöra hur barns agens möjliggörs eller begränsas i relation till pedagoginitierad högläsning hos de yngsta barnen i förskolan och diskutera det i relation till åldersmaktordning. Frågeställningarna som besvaras inom studien är ”På vilka sätt möjliggörs eller begränsas yngre barns agens i relation till högläsning i förskolan?” och ”Hur kan yngre barns agens relateras till åldersmaktordning mellan barn och pedagog vid högläsning?”. LÄS MER