Sökning: "barn psykologi koncentration"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden barn psykologi koncentration.

  1. 1. Barn med myror i brallan! : En observationsstudie om förskolebarn och koncentration.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sandra Kronström; [2013]
    Nyckelord :förskola; koncentrationsförmåga; koncentrationssvårigheter; uppmärksamhet; förhållningssätt; anpassning; struktur;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att belysa vad i förskolans verksamhet som gör att barn koncentrerar sig. Detta ledde till två frågeställningar: Hur barns koncentrationssvårigheter visar sig och vad i en verksamhet gör att barnen koncentrerar sig. LÄS MER

  2. 2. Sagans olika roller utifrån ett pedagogiskt perspektiv : En studie om sagans betydelse för ett barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anette Wagner; Anette Sundkvist; [2012]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk metod; saga; sagor; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att se sagans betydelse för ett barn i förskoleålderns språkliga utveckling. Syftet var även att undersöka hur pedagogers och föräldrars engagemang kan bidra.  Metoden som använts i examensarbetet är en kvalitativ undersökning på två förskolor med olika förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Pedagoger är detektiver som måste undanröja hinder : Eventuell koppling mellan rörelse, motorik och inlärning

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Margareta Edström; Linnea Nyman; [2011]
    Nyckelord :motorability; motorcontroll; motorik; inlärning; rörelse;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är barnen mer stillasittande, det kommer larmrapporter som varnar för att detta kan leda till hälsoproblem hos många unga. Vi har valt att titta på hur pedagoger arbetar med rörelse och motorisk träning i skolan, och om alla barn får möjlighet till rörelse under hela skoldagen. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på de yngsta barnens bild- och formskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Anneli Stewing; Malin Svensson; [2009]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; skapande; förskolan; pedagogik; pedagoger; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få ökad kunskap om hur pedagoger tänker och arbetar med bild- och formskapande med de yngsta barnen i förskolan. Bakgrunden ger en litteraturgenomgång om de områden som är relevanta för att det ska ske ett positivt skapande med barn och för att främja deras utveckling. LÄS MER

  5. 5. På vilket sätt kan idrott och hälsa, kost och motorisk träning påverka elevers lärande?

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Johanna Balkemo; Madeleine Höglund; [2007]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Hälsa; Idrott; Idrott och hälsa; Kost; Mat; Motorisk träning;

    Sammanfattning : Antalet timmar inom ämnet idrott och hälsa i skolan dras ner allt mer, vilket framför allt kan påverka de elever som är fysiskt inaktiva på fritiden. Som effekt av detta har den svenska regeringen offentliggjort att eleverna bör rör på sig mer och de har därför infört 30 minuters obligatorisk daglig fysisk aktivitet på grundskolorna. LÄS MER