Sökning: "barn rum läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barn rum läsning.

  1. 1. Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mia Johansson; Anita Hasani; [2023]
    Nyckelord :Literacy; Förskola; Språkutveckling; Högläsning; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarebeskriver sitt arbete med högläsning för att främja barnsspråkutveckling i förskolan. Valet av ämne har grundats avobservationer vid övningsförskolor när högläsning skett. LÄS MER

  2. 2. Högläsning, ett tillfälle för lärande eller en stund för vila? : Pedagogers och vårdnadshavares uppfattningar om vad högläsningen kan bidra till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Källström; Frida Olsson; [2021]
    Nyckelord :Barn; förskola; högläsning; litteratur; pedagog; samtal; vila; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogernas och vårdnadshavarnas inställning till högläsning samt att se hur samarbetet mellan hem och förskola kring ämnet högläsning upplevs. Med hjälp av en kvalitativ enkätundersökning har vi närmat oss en förståelse för pedagogernas syn på barnbokslitteraturen och hur den används på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Skönlitterära rum : Hur barn upplever sina läsmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Larsson; [2020]
    Nyckelord :läsmiljö; skönlitterära rum; rum för läsning; läsplats; läsningens rum; platsens betydelse för läsning.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där elevers uppfattningar av sina skönlitterära läsmiljöer undersöks. Denna studie syftar till att öka kunskapen om vilka olika synsätt elever har på de skönlitterära läsmiljöer de erbjuds, både i skolan och hemmet. LÄS MER

  4. 4. Det är ett mödosamt arbete för dem allesammans. En etnografi inspirerad intervjustudie om språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Evelinn Fagerberg; [2014-04-17]
    Nyckelord :språkstörning; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : SYFTE Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka tankar och uppfattningar ett antal pedagoger har om språkstörning, läsning och läsförståelse. Vidare syftar undersökningen till att se vilka åtgärder som pedagogerna förespråkar i relation till elever med diagnosen språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Barns uppfattning av historiebruk i skönlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexandra Eljin; [2014]
    Nyckelord :Historiebruk; historiemedvetande; läsintresse; textval; elevers läsning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka historiebruk barnförfattare använder sig av när de skriver om historia och att ta reda på vilket historiebruk barnen uppfattar i skönlitterära böcker samt vilka historiska aspekter i skönlitteraturen som barn intresserar sig för. Målet är att bli medveten om det finns ett specifikt historiebruk som lockar barn att läsa skönlitterära böcker med historiska aspekter. LÄS MER