Sökning: "barn sånger och ramsor"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden barn sånger och ramsor.

  1. 1. Litteracitet i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar och praktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Shiva Goudarzi; [2022]
    Nyckelord :Preschool; emergent literacy; four resources model; literacy prac-tices and literacy events; Förskola; emergent litteracitet; repertoarmodellen; litteracitetshändelser och litteracitetspraktiker;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate preschool staff’s perceptions of early literacy in preschool and their practical work to promote children's literacy development. The theoretical framework for this study is the socio-cultural perspective and the four resources model of literacy. LÄS MER

  2. 2. Musikens betydelse för barns kommunikation och språkutveckling : En studie om musiken som hjälpmedel för barns språkliga och kommunikativa utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Dannberg; Fadilah Abdi; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; kommunikation; musik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning visar att musik och musikstunder kan användas för att främja barns språkutveckling. I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) står att förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att uttrycka och kommunicera sina upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som till exempel musik. LÄS MER

  3. 3. Musik : Ett pedagogiskt redskap för att utveckla språket hos barn i förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Heidi Kahelin Jakobsson; Sandra Simonsson; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; musik; instrument; sång; preeschool; language; development; music;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att få en inblick i hur förskollärare använder sig av musikundervisning i förskolan för att stimulera barns språkutveckling. Vi vill undersöka hur förskollärare arbetar med musik för att främja språkets utveckling, samt vid vilka tillfällen musikundervisningen förekommer. LÄS MER

  4. 4. Tidig språkinlärning i engelska – en intervjustudie om engelskundervisning i årskurs 1

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Holmberg; Isabell Simonsson; [2020]
    Nyckelord :engelskundervisning; tidig engelskinlärning; lågstadiet; andraspråksinlärning; sociokulturell teori; motivation;

    Sammanfattning : Engelska har påverkat det svenska språket sedan 1200-talet och har med tiden fått en större del i både det svenska samhället och skolväsendet. Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare anser påverkar deras beslut att börja med engelskundervisning i årskurs 1 och hur de genomför denna undervisning. LÄS MER

  5. 5. ”Musik ger barnen ett roligt sätt att lära sig språk” : En kvalitativ intervjustudie om fem förskollärares resonemang kring musikaktiviteter och talspråksutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mathilda Ehn; Martina Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Musik; musikaktiviteter; språk; talspråksutveckling; förskollärare; förskola; barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få ökad kunskap om hur fem förskollärare resonerar kring musikaktiviteter i förskolan och vilken koppling sådana aktiviteter kan ha till barns talspråksutveckling. Studiens metod bestod av kvalitativa intervjuer med en fenomenologisk forskningsansats. LÄS MER