Sökning: "barn som anses utmanande"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden barn som anses utmanande.

  1. 1. Ambulanssjuksköterskans erfarenheter vid vårdande av barn med andningsbesvär

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Rickard Hermansson; Muntaha Saber Mohamad; [2024]
    Nyckelord :Ambulanssjuksköterska; erfarenhet; barn; andningssvårigheter; kvalitativ metod; utmaning; utbildning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste orsaken till sjukhusinläggning av barn via ambulans är andningsbesvär. Barns luftvägar skiljer sig anatomiskt från vuxna och barn har därför en ökad risk för att drabbas av hypoxi. Ambulanssjuksköterskans prehospitala möte med barn har visats kunna orsaka osäkerhet och nervositet hos ambulanssjuksköterskan. LÄS MER

  2. 2. Riskfylld lek ur förskolepedagogers perspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Paula Zajkowska; Hanane Zanbi; [2024]
    Nyckelord :Risky play; preschool; early childhood practitioners; child perspective; risk society; Riskfylld lek; förskola; förskollärare; barnskötare; barnperspektiv; risksamhället;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om förskollärares och barnskötares uppfattningar om riskfylld lek. Med stöd av de frågeställningar som vi har valt att fördjupa oss inom detta ämne har vi studerat hur förskolepedagoger resonerar kring riskfylld lek, hur de beskriver sina undervisningsstrategier med risktagande och vilka faktorer som anses påverka barns möjligheter att utmana sina gränser genom lek. LÄS MER

  3. 3. “-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nefide Feyzoula; Josefin Johnsson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; intervjuer;

    Sammanfattning : Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. LÄS MER

  4. 4. Barn som inte tar en självklar plats : – en studie om hur förskollärare resonerar om blyghet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Milla Carnebratt; Anneli Kjellsson; [2023]
    Nyckelord :preschool teachers; shy children; situations; social constructionism; blyga barn; förskollärare; situationer; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare resonerar om barn som anses blyga och inte tar en självklar plats samt hur dessa barn konstrueras i förskolans sociala miljö. Det finns sparsamt med forskning kring detta då fokuset brukar ligga på de mer utmanande barnen. LÄS MER

  5. 5. Barn med psykisk ohälsa på somatisk akutvårdsavdelning : -En intervjustudie om sjuksköterskors upplevelse

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Henrik Christensen; Kanako Okawa Ericson; [2023]
    Nyckelord :Mat- och ätstörning; psykisk hälsa; pediatrik; sjuksköterskor; självmordsförsök;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av psykisk ohälsa bland barn och ungdomar ökar i Sverige. BUP(barn- och ungdomspsykiatrin) är ansvarig för barn och ungdomar som lider av psykiskaproblem, ibland behöver de även vårdas på en somatisk vårdavdelning. LÄS MER