Sökning: "barn som har behov av särskilt stöd på fritidshem"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden barn som har behov av särskilt stöd på fritidshem.
1. ”det är barn som behöver lite extra hjälp någon gång under dagen” : En kvalitativ studie med fritidslärare om elever i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Det står i både skollagen och styrdokumenten att fritidshemsundervisningen ska komplettera den obligatoriska delen av skolverksamheten. Därför finns det ett intresse att undersöka hur fritidshemsundervisningen kan vara kompletterande för elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER
2. ”Alla barn har någon form av behov” : En semistrukturerad kvalitativ studie om extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I statens offentliga utredningar uppmärksammas styrdokumentens otydlighet kring extra anpassningar och särskilt stöd. Trots att skollagen anger att fritidshemmet innefattas i vad som gäller extra anpassningar och särskilt stöd, så upplevs att stödet till fritidshem från rektorn är bristfälligt. LÄS MER
3. "Vi behöver se varje barns potential" : En intervjustudie om fritidspersonalens praktiska specialpedagogiska förhållningssätt.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur pedagoger på fritidshemmet som arbetar motelever i behov av särskilt stöd anger bedriva sin undervisning. Svaren på frågeställningarna hittadesgenom kvalitativa intervjuer av ett antal skolor inom en större stad i Sverige och viktiga arbetssätt förgenerell verksamhet, inkludering och delaktighet uppmärksammades. LÄS MER
4. Hela barnet hela dagen : Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Norstedt, Karin (2020). Hela barnet hela dagen, Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
5. Samverkan mellan fritidshem och skola i arbetet med elever i behov av särskilt stöd
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this scientific essay, as a leisure-time teacher and a resource teacher, I will explore a dilemma that involves students with adolescent neuropsychiatry and that needs support. The dilemma will be analyzed from my own reflections, theories and scientific studies that arerelevant. LÄS MER