Sökning: "barn som inte leker intervju"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barn som inte leker intervju.

  1. 1. ”Nej men nu är dörren stängd dom leker en lek där nu” : En studie om förskollärares synsätt på barns inträde i fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Isagell Karlsson; [2022]
    Nyckelord :the sociology of childhood; preschool teachers; free play; access strategies; children s peer cultures; Barndomssociologi; Förskollärare; Fri Lek; Tillträdesstrategier; barns kamratkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om förskollärares synsätt på barns inträde i lek. Det är en kvalitativ studie med semi-strukturerad intervju som metod där 5 förskollärare intervjuats. Insamlade data transkriberades och analyserade med hjälp utav barndomssociologisk teori och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Skolgården : ur barnens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sebastian Klein; [2018]
    Nyckelord :Skolgården; Barnens perspektiv;

    Sammanfattning : I min studie har jag att undersökt barnets perspektiv av sin skolgård. Det är viktigt att ta vara på barnens upplevelser och deras perspektiv samt att lyssna på vad de har att säga. Jag vill ta reda på deras upplevelser med hjälp av olika områden och kategorier som finns på skolgården. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar förskollärare med förskolans fysiska miljö ur ett genusperspektiv : - och har det någon effekt på hur barn gör genus?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Jacobsson; Ebba Söderman; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter att vi har vikarierat samt haft praktik på olika förskolor tycker vi oss kunnat se att miljön ibland är uppdelad på ett sätt som vi anser är könsuppdelat och verkar tilltala antingen flickor eller pojkar. Syftet med denna studie är att ta reda på om förskollärare medvetet tar hänsyn till genus vid planering och utformning av förskolans fysiska miljö, samt om detta speglas i flickor respektive pojkars lek. LÄS MER

  4. 4. En lekmiljö för alla? : – en kvalitativ studie om dockvråns roll i jämställdhetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anneli Johansson; Marie Johansson; [2014]
    Nyckelord :dockvrå; fenomenologi; förskola; genus; jämställdhet; lekmiljö; pedagoger;

    Sammanfattning : Den här studien vill sätta två begrepp och fenomen i relation till varandra: dockvrån och jämställdhet. Syftet med studien är att utveckla kunskap om vilken roll dockvrån (eller vad nu avdelningen har valt att benämna den lekmiljön) har och kan tänkas ha i jämnställdhetsarbetet på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lekte du bara? : En intervjustudie om barns fria lek i förskolan ur ett föräldraperspektiv

    L3-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Masoumeh Hatami; Ferangis Mohammadi; [2013]
    Nyckelord :Barn; lek; lärande; kvalitativ intervju; föräldrar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det finns olika forskning om lek ur barn och pedagogers perspektiv. Vi har uppmärksammat att det är brist på forskning om föräldrars syn på den fria leken. Och vi kunde inte hitta någon avhandling om barns fria lek ur föräldraperspektiv. Därför valde vi att läsa olika avhandlingar som handlar om lek ur olika perspektiv. LÄS MER