Sökning: "barn som inte leker"

Visar resultat 1 - 5 av 177 uppsatser innehållade orden barn som inte leker.

  1. 1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  2. 2. “Vi alla leker tillsammans, eller?” : En kvalitativ studie om hur barnen exkluderar varandra i leken, samt hur förskolepedagogerna möter barnet som exkluderas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Aldijana Batic; Sandra Thörnkvist; [2024]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kamratkulturer; exkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnen exkluderar varandra i den fria leken, samt hur förskolepedagogerna bemöter barnet som exkluderas i leken för att kunna skapa en inkluderande verksamhet. Mer specifikt avser studien att granska varför det förekommer att barn inte självmant kommer in i den fria leken. LÄS MER

  3. 3. Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alva Eriksson; Linda Eriksson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Skogen; fritidshem; utomhuslek; barns perspektiv; platser;

    Sammanfattning : På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv, vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. LÄS MER

  4. 4. Vad är fri lek i förskolan, egentligen? : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på fri lek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Alexis; Max Backholm; [2023]
    Nyckelord :Frihet; fri lek; förskollärare; lek och lärande; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse kring förskollärares syn på begreppet ”fri lek” och vilket utrymme de ger ”fri lek” i förskolan. Vi undersöker i studien även ”fri lek” som fenomen och problematiserar hur pass fri den egentligen är. LÄS MER

  5. 5. Quantification of hand jerk asymmetry for infants in hemiplegic cerebral palsy assessment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anton Bölenius; Elias Wetterwik; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hemiplegic cerebral palsy (HCP) is the most common form of cerebral palsy (CP) and affects roughly 1 in 400 infants. Unable to properly use the arm and leg of one side of the body, the disorder can have major negative impacts on a person’s life. New and improved methods of treating HCP have emerged in recent decades. LÄS MER