Sökning: "barn tal förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden barn tal förskola.

  1. 1. Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan En aktionsforskningsstudie om hur samtalskartor kan främja kommunikation och samspel i barngruppen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Broholm; Sofie Sharro; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; AKK; samtalskartor; kommunikation; samspel; strategier; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi är två förskollärarstudenter som i detta utvecklingsarbete har studerat användningen av samtalskartor som ett verktyg för Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Syftet med studien är att utforska användningen och utveckla förståelsen för samtalskartor som en form av AKK för att främja kommunikations- och språkutveckling hos barn med begränsad tal- och språkförmåga. LÄS MER

  2. 2. Dokumentation utan att bedöma barn: en diffus balansgång : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av bedömning i dokumentationsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Nina Alverönn Hartelius; Jennie Önnelind; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; dokumentation; utvecklingssamtal; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper kring hur förskollärare beskriver bedömning i dokumentationsarbetet i förskolan. För att exemplifiera detta valdes att fokusera på dokumentation inför ett utvecklingssamtal. LÄS MER

  3. 3. Tydliggörande pedagogik : En kvalitativ studie av pedagogernas användande av alternativ och kompletterande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Fasth; [2023]
    Nyckelord :pedagogik; AKK; TAKK; bildstöd; förskola;

    Sammanfattning : Vi alla kommunicerar på olika sätt under dagens gång, det kan vara via tal, text, mimik, kroppsspråk och gester. Detta gör även förskolebarn men för att deras kommunikation med de runt omkring dem ska underlättas används tydliggörande pedagogik då de inte kan skriva och alla kan inte tala än. LÄS MER

  4. 4. Barns tal om musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emily Holmgren; [2022]
    Nyckelord :barn och musik; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien grundar sig i barns tal om musik och i vilka sociala sammanhang barn upplever musiken. Det sociokulturella perspektivet används som teoretiskt utgångspunkt. Studien genomfördes på en förskola med åtta barn i form av grupper två och två utifrån den kvalitativa metoden i form av intervju. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers tal om flerspråkiga barns möjligheter till språkutveckling i förskolan : En kvalitativ diskursanalytisk studie om hur nio pedagoger talar om hur de arbetar strategiskt med flerspråkiga barns möjligheter till språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Vasiliki Vasileiou; Caroline Mikkola Götrich; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; förskola; pedagoger; diskursanalys; arbetssätt; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur nio pedagoger talar om hur de arbetar strategiskt med flerspråkiga barns möjligheter till språkutveckling i förskolan. Syftet är även att få syn på vilka underförstådda eller förgivettagna diskurser som synliggörs i deras tal. LÄS MER