Sökning: "barn teoretiska utgångspunkter"

Visar resultat 1 - 5 av 273 uppsatser innehållade orden barn teoretiska utgångspunkter.

  1. 1. Behandlingsarbete med ungdomar på HVB : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om behandlingsarbete med särskild inriktning på relationer och psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Cassandra Hall; Julia Kristofersson; [2024]
    Nyckelord :Residential care homes; residential youth care; institutional care; adolescents; mental health; treatment; collaboration; therapeutic alliance; crime; HVB; institution; ungdom; psykisk ohälsa; behandling; samarbete; samverkan; relation; terapeutisk allians; kriminalitet;

    Sammanfattning : En del av den sociala barnavården i Sverige består av hem för vård eller boende (HVB), som är en typ av institutionsvård utanför det egna hemmet. Aktuell studie syftar till att undersöka hur personal på HVB-hem beskriver institutionens behandlingsmässiga utgångspunkter och hur de uppfattar behandlingsarbetet med ungdomarna. LÄS MER

  2. 2. Sociala medieappar, barn och fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ahmed Ibrahim; Isak Net; [2023-12-07]
    Nyckelord :Sociala medier; digitala medier; praktikgemenskaper; fritidshem;

    Sammanfattning : Vår studie siktar på att öka kunskap och förståelse kring barns erfarenheter i sociala medier och hur deras deltagande i sociala medier är en del av deras vardagsliv och i fritidshemmet samt om det finns skillnader utifrån sociala kategoriseringar som genus och ålder. Studien förlitar sig på en kvantitativ studie i form av webbenkäter där vi fick in 64 svar. LÄS MER

  3. 3. Rasten - en transportsträcka, ren avkoppling eller pedagogisk verksamhet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Joakim Lind; Simon Gillberg; [2023-10-19]
    Nyckelord :Situerat lärande; praktikgemenskaper; legitimt perifert deltagande; sociala relationer; socialt lärande; rastverksamhet; förhållningssätt; fritidshemmet; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare i fritidshem ser på rastverksamhet och om rasten eventuellt kan bidra till att eleverna utvecklar sociala relationer och socialt lärande. Vi har i vårt arbete utgått ifrån det situerade perspektivet samt barndomssociologin som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  4. 4. ”Det vore fantastiskt att kunna erbjuda mer av vad barnen önskar!” : En studie om barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö, utifrån hur förskollärare definierar barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Moa Olsson Abrahamsson; Emma Wiklund; [2023]
    Nyckelord :children s influence; childrenperspective; children s perspective; preschool and outdoor environment; barnperspektiv; barns inflytande; barns perspektiv; förskola och utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö, utifrån hur förskollärare definierar barns inflytande. De frågor som ställs är: hur förskollärare beskriver barns inflytande, hur förskollärare ger barn inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö och vilka utmaningar förskollärare ser med barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. Hinder hos högstadieelever i hjälpsökande vid psykisk ohälsa : Skolkuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Jansson; Kristin Rehnström; Olivia Tidström; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; school counselor; middle school students; young people s psychosocial identity; scope of action; Psykisk ohälsa; skolkurator; högstadieelever; ungdomars psykosociala identitet; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skolkuratorers uppfattning om vad som kan hindra högstadieelever från att söka vidare stöd vid psykisk ohälsa. Författarna önskar även ta reda på vilka begränsningar i handlingsutrymmet skolkuratorer ser utifrån yrkesrollen att hjälpa högstadieelever vidare vid psykisk ohälsa. LÄS MER