Sökning: "barn tillägnar sig språket"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barn tillägnar sig språket.
1. Syskon och språkutveckling : En jämförelse mellan aktuella forskningsrön och förskollärares resonemang
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This study was conducted to find answers to whether younger children acquire the language easier if it has an older sibling. Does preschool teacher note that the younger children with older siblings generally have lighter or better language development than those who do not have it? The literature reveals the importance of having loved ones around when learning languages and that emotional attachment is crucial for language development. LÄS MER
2. Att lära sig svenska som andraspråk i grundskolans tidigare åldrar : En kvalitativ studie ur lärares och speciallärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I svensk grundskola finns idag cirka 15 % elever med annat modersmål än svenska. Som blivande speciallärare anser vi att vi behöver öka vår förståelse för hur barn lär sig och tillägnar sig ett andraspråk. LÄS MER
3. Språkinlärning i en multietnisk förskola - en fallstudie om nyanlända barns möte med det svenska språket
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Läroplan för förskolan (Lpfö98/2010) ställer krav på stimulering av barns språk såsom utveckling av ordförrådet, nyansering av talspråket och intresse för skriftspråket. Dessa punkter anses vara grundläggande för barnens framtida läsförståelse och framgångsrik skolgång. LÄS MER
4. ATT LÄRA UT SVENSKA TILL BARN MED ANNAT MODERSMÅL : En kvalitativ studie om hur pedagoger lär två och flerspråkiga barn svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger inom förskolans verksamhet arbetar med inlärning av det svenska språket hos barn med annat modersmål än svenska. Med inlärning menar vi att barn aktivt och medvetet tillägnar sig något nytt som de inte har kunskap om sedan tidigare. LÄS MER
5. Språkutvecklande miljöer i förskolan : En studie om hur barn tillägnar sig språket genom ökat samspel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this study was to create an environment that stimulates children’s communication via language in a preschool called “The Flower”. The environment should encourage and challenge the children to interact and communicate more with each other. That in turn will further the children’s language acquisition. LÄS MER