Sökning: "barn tv"

Visar resultat 6 - 10 av 204 uppsatser innehållade orden barn tv.

  1. 6. Den blå stolen : En studie om Barncancerfondens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ulrika Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Emotional marketing; The Childhood Cancer Foundation; TV commercial; semiotics; rhetoric; storytelling; Emotionell marknadsföring; Barncancerfonden; TV-reklam; semiotik; retorik; storytelling.;

    Sammanfattning : Välgörenhetsorganisationer använder sig av emotionell marknadsföring, via bland annat storytelling i reklamfilmer, med avsikten att väcka känslor och erhålla monetära gåvor från mottagarna. En av dessa organisationerna är Barncancerfonden som år 2013 ändrade sitt kommunikationskoncept i takt med att forskningen inom barncancer gick framåt. LÄS MER

  2. 7. Spindelmannen och moralen : De känslomässiga och moraliska aspekterna hos Spindelmannen och hans antagonister - och hur de kan påverka läsaren

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jacob Wollentz; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På grund av Marvels Cinematic Universe (MCU) har serietidningskaraktärers popularitet förnyats och blivit en blomstrande industri. Superhjältekläder och andra kringprodukter blev lukrativa affärer. Populära serietidningar filmatiserades för TV, bio och streamingtjänster där målgruppen främst var barn och unga. LÄS MER

  3. 8. Var är min identitet? : En intersektionell förståelse av representation i UR:s program ”Tripp, Trapp, Träd”

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kevin Singh Olausson; Ida Meuller; [2022]
    Nyckelord :Identitet; representation; intersektionalitet; tv för barn; barnkultur; förskola; genus; etnicitet; ålder; sexualitet; funktionsvariation; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka identitetskategorier som representeras i tv riktad till barn i förskola, och vidare problematisera representationen genom ett intersektionellt perspektiv med fokus på hur olika identitetskategorier samverkar i konstruktionen av identitet. Studien utgår från en tematisk analys av UR:s program “Tripp, Trapp, Träd”. LÄS MER

  4. 9. Barn och reklam på sociala medier - Är skyddet för marknadsföring via sociala medier gentemot barn tillräckligt utifrån gällande svensk lagstiftning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ellen Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Civilrätt; Marknadsföringsrätt; Sociala medier; Barn; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Every day, internet users are exposed to advertising, and social media advertising feeds are tailored to appeal to the interests of the individual user. Advertising on the internet is more difficult to identify, avoid, and critique compared to advertising in traditional media, this is because much of the advertising on the internet is embedded in non-commercial content such videos on internet platforms. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares syn på digitala verktyg i högläsningssituationer : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av högläsning och digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maja Elofsson; Hanna Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; digitalisering; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Bakgrund: Både högläsning som aktivitet och digitalisering nämns i förskolans läroplan, däremot nämns inga konkreta exempel på hur dessa två ska genomföras. Högläsning är en vanligt förekommande aktivitet i förskolan som går att utföra på många olika sätt, bland annat genom boksamtal, dialogisk läsning eller digitalt via digitala verktyg. LÄS MER