Sökning: "barn uppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 1436 uppsatser innehållade orden barn uppfattning.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Eriksson; Josefin Wiklund; Gabriella Arvidsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Dans; förskola; förskollärare; fenomenografi; fenomen; uppfattningar; variation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån förskollärarnas tidigare erfarenheter. Studien är viktig för förskollärarens profession utifrån forskning som poängterar att barns lärande genom dans stärks på flera olika sätt (Lutz & Kuhlman, 2000; Moerman, 2016; Lobo & Winsler, 2008; Matthews m. LÄS MER

  2. 2. En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om specialpedagogiska insatser för barn med behov av särskilt stöd.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Nascimento; Silvia Fernandez Rey; Veronica Martin; [2024-02-26]
    Nyckelord :Uppfattning; barnsyn; normbrytande funktionalitet; förskollärare; barn med behov av särskilt stöd; intervju;

    Sammanfattning : Förskollärare arbetar dagligen med barn som är i behov av särskilt stöd i förskolan. Vi har gjort en intervjustudie där vi valt att intervjua förskollärare eftersom det är den yrkesgrupp som spenderar mest tid tillsammans med barnen. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares olika uppfattningar om skogen som lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Wikström; Julia Strand; [2024]
    Nyckelord :Forest; gross motor skills; perceptions; phenomenography; preschool; Fenomografi; förskola; grovmotorik; skogen; uppfattningar;

    Sammanfattning : The study will be based on a qualitative method with a focus on describing seven preschool teachers' different perceptions of the forest as a learning environment for all age groups in preschool. Further in this work, we want to contribute knowledge about the forest's possibilities for gross motor development, learning and influence for all children in preschool. LÄS MER

  4. 4. Barnets bästa som ett självständigt rekvisit : Ett stärkt barnrättsperspektiv vid upphörande av tvångsvård som beretts i familjehem med stöd av 2 § LVU?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Malin Öberg; [2024]
    Nyckelord :Barnets bästa; självständigt rekvisit; barnrättsperspektiv; kontinuitet; kontinuitetsprincipen; LVU; tvångsvård; miljöfall; upphörande; 2 § LVU; 21 § LVU; familjehem; flyttningsförbud; vårdnadsöverflyttning; Barnkonventionen; Europakonventionen;

    Sammanfattning : Lagen om särskilda bestämmelser av vård av unga, LVU, är den lag i svensk rättsordning vilken reglerar tvångsvård av barn och unga. Under de senaste decennierna har lagen kontinuerligt varit föremål för diskussion och omarbetning, inte sällan i syfte att låta lagen i större utsträckning genomsyras av ett barnrättsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighetens betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt och metoder i arbetet med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Petra Andersson; Hanna Cedergren; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; främja; förskola; förskollärares uppfattning; läroplansteori; metoder; möjligheter och utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka svårigheterna i pedagogers arbete med flerspråkighet, i förhållande till målet i förskolans läroplan. Målet i Läroplan för förskolan: Lpfö 18, (Skolverket 2018) betonar att “Barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål” (Lpfö 18 s. LÄS MER