Sökning: "barn utmaningar förskolegården"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barn utmaningar förskolegården.

  1. 1. Allmän park som förskolegård? : en empirisk studie om samnyttjande ur ett barnperspektiv och verksamhetsperspektiv

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Kajsa Olsson; [2022]
    Nyckelord :samnyttjande; förskolegård; allmän park; lek; förskolebarn; friyta; miljöerbjudanden; behavior settings;

    Sammanfattning : Vi befinner oss i en tid där städer förtätas och konkurrensen om marken är stor. I den täta staden är det en utmaning att avsätta tillräckligt stora friytor för barn, då detta står i konflikt med andra markanspråk. LÄS MER

  2. 2. Riskfylld lek : Barns möjligheter att utmana sig och ta risker på förskolans utegård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Martinsson; Elin Korpås; [2021]
    Nyckelord :riskfylld lek; förskola; utegård; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Riskfylld lek är en komplex fråga i dagens samhälle som handlar om balansgången mellan barnens säkerhet och den positiva utveckling som riskfylld lek ger. Studien handlar om riskfylld lek och hur det möjliggörs på förskolors utegårdar samt hur förskollärare resonerar kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Att leva och leka på liten yta : En kvalitativ studie om barns perspektiv på små förskolegårdars utemiljö

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Lunderbye; [2019]
    Nyckelord :Förskolebarn; Förskolegård; Samtalspromenad; Socialkonstruktivism; Barns perspektiv; Barns aktörskap.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka barns perspektiv på små förskolegårdar i stadsmiljö; hur barn upplever och använder den begränsade förskolegårdens miljö och utbud. Förskolegårdar krymper i takt med faktorer som ökad konkurrens om mark, förtätning av städer och växande befolkning. LÄS MER

  4. 4. Barns motoriska utveckling i förskolans utomhusmiljöer : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns motoriska utveckling i utomhusmiljö och deras möjligheter att tillgodose detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jasmina Mrso; Sabina Brankovic; [2017]
    Nyckelord :förskola; utomhusmiljö; utomhuspedagogik; motorisk utveckling; rörelseaktiviteter;

    Sammanfattning : Children's motor development in pre-school outdoor environments - A qualitative study of preschoolers' views on children's motor development in the outdoor environment and their ability to meet this Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om några förskollärares syn på utomhuspedagogiska verksamhetens betydelse för barns motoriska utveckling samt deras möjligheter att främja detta. Studierna baseras på sex stycken kvalitativa-semistrukturerade intervjuer med förskollärare och pedagoger som är verksamma i olika förskolor i Malmö. LÄS MER

  5. 5. Att vistas ute på förskolans gård : Utegård som pedagogisk arena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Nadya Bidiwala; [2013]
    Nyckelord :pre-school playground; outdoor game; development; professional role; förskolegården; utomhuslek; utveckling; yrkesroll;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det förekommer mycket stress. Barn upplever en ökad stress som kan vara relaterad till minskad fysisk aktivitet på grund av att allt mer av deras fritid ägnas åt tevetittande och dataspel. Detta gör att en dålig vana växer även bland de små barnen, som hellre vill sitta stilla än röra på sig. LÄS MER