Sökning: "barn utveckling förebilder"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden barn utveckling förebilder.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. Från blåbärspojkar och lingonflickor till Kenta med barbisar : En kvalitativ text- och bildanalys av genusframställningar i barnlitteratur över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elvira Isaksson; Emelie Oldin; [2022]
    Nyckelord :Genus; text- och bildanalys; bilderböcker; Elsa Beskow; Pija Lindenbaum;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera bilderböcker av två författare, Elsa Beskow och Pija Lindebaum, från olika tidsperioder med bred spridning och stor produktion. Syftet var också att analysera hur bilderböcker har förändrats över tid. LÄS MER

  3. 3. Språk för livet : Förskollärares perspektiv på språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Keczán; [2021]
    Nyckelord :Socioekonomisk; flerspråkighet; förskollärare; arbetssätt; utbildning; likvärdighet;

    Sammanfattning : Det finns en stor andel barn i Sverige som talar ett annat förstaspråk än svenska och flera av dem lever i familjer med låg socioekonomisk status. Läroplanen säger att barn ska utveckla sina samtliga språk men beskriver inte hur. LÄS MER

  4. 4. ”Jag kan lära han ABC-sången, för den kan jag.” : En intervjustudie om hur barn och förskollärare upplever tillgänglighet och delaktighet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emmy Mårtensson; Sophie Melander; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Lärmiljö; Tillgänglighet; Delaktighet; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan ska enligt läroplanen, Lpfö18, vara en plats där alla barn ska kunna leka, lära och utvecklas enskilt och i grupp. Miljöerna i förskolan kan ses som ett pedagogiskt verktyg där alla barn ska kunna utvecklas och lära efter sina förutsättningar och behov. LÄS MER

  5. 5. Att vara en god förebild : Relationen mellan förskolläraren och barns prosociala utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Boman; [2020]
    Nyckelord :prosocial; utveckling; empati; förhållningssätt; förebild; förskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018, s. 6) beskrivs det att förhållningssättet hos alla som verkar i förskolan är av betydelse för barnens utveckling. I Pedagogiska magasinet (2019, s. LÄS MER