Sökning: "barn visar hänsyn till varandra"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden barn visar hänsyn till varandra.

  1. 1. Barnets bästa - en huvudregel eller ett undantag : En granskning av hur barnets bästa används i förvaltningsdomstolarna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lisa Dammvik; [2024]
    Nyckelord :Barnets bästa; LVU; juridisk effektanalys;

    Sammanfattning : Under 2022 bereddes 8352 barn och unga vård med stöd av 2 eller 3 §§ LVU. Trots att LVU i grunden är en skyddslagstiftning till för att socialtjänsten ska kunna ingripa när barn far illa är LVU ett område där domstolar och socialtjänst fortlöpande kritiseras i media på grund av just detta. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Nilsson; Jessica Stein; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn; förskola; isärhållning; lärmiljö; fysisk miljö; material; organisering; könsstereotyp;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER

  3. 3. Barns trygghet vid övergångar mellan avdelningar inom förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Eva Gunterberg; Lillemor Thomsen; [2022]
    Nyckelord :övergångar; förskollärare; förskola; trygghet; anknytning; trygg bas; säker hamn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns trygghet i samband med övergångar mellan avdelningar inom förskolan.  Forskning visar att bemötande som barn får av vuxna på förskolan spelar roll för relationsskapande och trygghet. LÄS MER

  4. 4. I vilken utsträckning tar nordisk forskning hänsyn till barn som upplevt våld? : En scoping review om konsekvenser för barn som upplevt våld i nära relation utifrån barndomssociologin och ett intersektionellt perspektiv

    M1-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Sandra Adam; Rebecka Göransson; [2022]
    Nyckelord :Våld i nära relation; barnperspektivet; barn som upplevt våld;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: I vilken utsträckning tar nordisk forskning hänsyn till barn som upplevt våld? – En Scoping review om konsekvenser för barn som upplevt våld i nära relation utifrån barndomssociologin och ett intersektionellt perspektiv. Författare: Sandra Adam & Rebecka Göransson Handledare: Nina Åkerlund Examinator: Tina Olsson Följande uppsats är en litteraturstudie i form av en scoping review på redan befintlig forskning om barns konsekvenser av att ha upplevt våld i nära relation. LÄS MER

  5. 5. Förskolans utemiljö ur barnets perspektiv : en kvalitativ studie om utformningen av förskolans utemiljö med hänsyn till barn i olika åldrars behov

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alice Ljungdahl; Olivia Sanner; [2021]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; minskade friytor; förskolegårdens utformning; barns perspektiv; olika åldrar; gåturer;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att utifrån barnens perspektiv bidra till ökad kunskap om utformningen av förskolebarns utemiljö. Lek och lekmiljöbehov har varit utgångspunkten för att kunna besvara frågeställningen. LÄS MER