Sökning: "barn- och ungdomsforskning"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden barn- och ungdomsforskning.
1. "Vi lyssnar på såhär un-tz-un-tz-un-tz" : En uppsats om musik som identitetsskapande ämne i grundskolans senare åldrar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditionerSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att se hur och om skolan verkar för att stärka elevers identitetsskapande i musikämnet. Den enda frågeställningen har varit; ”hur påverkar relationen mellan musik och högstadieelevers identitetsskapande synen på musikundervisning?”. Intervjuer i grupp med åtta elever i varje genomfördes. LÄS MER
2. Vad är viktigt i livet? : några ungdomars värderingar
Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Fyrtioen nittonåriga elever vid Barn- och fritidsprogrammet, årskurs tre har svarat på frågan: Om du blir vår nya ledare, vilka viktiga levnadsregler ska vi ha om vårt gemensamma samhälle skall fungera? Svaren varierade men fem levnadsregler var viktigare än andra, nämligen: Man ska respektera andra människor. Man ska vara den man är. LÄS MER
3. Barns moraliska utveckling : en teorigrund med anknytande undersökning för vidare praktisk handling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Detta är ett arbete som visar en del av de teorier som finns inom moralutvecklingen idag. Tyngdpunkten har lagts på Lawrence Kohlberg och hans stadieutveckling. Därtill kommer kritiker till dessa teorier att tas upp. LÄS MER
4. Barns moraliska tänkande : från regelstyrning till inre förståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Min strävan med detta arbete har varit att sätta mig in i hur barns tänkande i moralfrågor utvecklas och hur denna kunskap kan ha betydelse för den påverkan vi utsätter barnen för i skolan. För att ge mitt arbete en mer konkret karaktär, har jag valt inriktningen normer och normöverföring och arbetar efter följande huvudfråga: Hur kan barn i olika åldrar uppfatta och hantera regler och normer och vilka erfarenheter måste barn göra för att de av inre övertygelse skall hålla sig till reglerna? . LÄS MER