Sökning: "barn- och ungdomshabilitering"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden barn- och ungdomshabilitering.

  1. 1. MÖJLIGHETER OCH HINDER MED ATT ARBETA PERSONCENTRERAT VID HJÄLPMEDELSFÖRSKRIVNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ajla Spahic; Therese Lindström; [2021-06-01]
    Nyckelord :Occupational therapy; Person-centered care; Children; Adolescent; Aid;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personcentrerad vård är ett viktigt begrepp, som arbetsterapeuter använder sig av för att främja patientens engagemang och delaktighet i vardagen. Arbetsterapeuter inom barn- och ungdomshabiliteringen väger in barnets/ungdomens åsikter och tankar i arbetet samt utgår från barnkonventionen. LÄS MER

  2. 2. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lybing; Louise Törngren; [2021-02-12]
    Nyckelord :flerfunktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; logoped; barn- och ungdomshabilitering; tematisk analys; profound intellectual and multiple disabilities; augmentative alternative communication AAC ; speech and language pathologist SLP ; child and youth habilitation; thematic analysis;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate speech and language pathologist’s (SLPs) experiences when implementing augmentative and alternative communication (AAC) with children and adolescents with profound intellectual and multiple disabilities. Five SLPs participated in individual, semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 3. "Med förvissningen att kunna berika andra" : specialpedagogens uppdrag och förutsättning för samverkan inom en Barn- och ungdomshabilitering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kari Anne Lindström Aslaksen; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; habilitation Child and youth habilitation center ; mission; special education; special educator; Habilitering Barn- och ungdomshabilitering ; samverkan; specialpedagog; specialpedagogik; uppdrag;

    Sammanfattning : Specialpedagoguppdraget tolkas och beskrivs olika inom olika verksamheter. Detta kan leda till att specialpedagoguppdraget kan upplevas otydligt vilket i sin tur kan vara ett hinder för specialpedagogen att både beskriva och lyfta fram sin specialistroll. LÄS MER

  4. 4. ”Tolkarna blir nog förvånade när de förväntas sjunga Mormors lilla kråka”- en tematisk analys av psykologers och auktoriserade tolkars upplevelser av sitt samarbete inom barn- och ungdomshabilitering i Region Skåne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sara Ali; Vanessa Lehner; [2019]
    Nyckelord :psykolog; tolk; barn- och ungdomshabilitering; Sverige; kvalitativ forskning psychologist; interpreter; child and adolescent habilitation; Sweden; qualitative research; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersökte hur psykologer och tolkar upplever samarbetet sinsemellan inom ramen för barn- och ungdomshabilitering samt hur samarbetet kan utvecklas. Utifrån en tolkande hållning i likhet med tolkande fenomenologisk ansats genomfördes en tematisk analys utifrån semistrukturerade intervjuer med fyra legitimerade psykologer och fyra auktoriserade språktolkar. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeuters erfarenheter från utredning av barn och ungdomar i behov av kognitivt stöd : -En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi; Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Jonna Arnqvist; Matilda Mo Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Kognitiva hjälpmedel; arbetsterapi; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Barn och ungdomar med kognitiva svårigheter kan uppleva aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar. Det finns ett flertal kognitiva hjälpmedel vilka kan hjälpa barn och ungdomar att känna självsäkerhet och få ökad kontroll i sin vardag. LÄS MER