Sökning: "barn- och ungdomslitteratur i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barn- och ungdomslitteratur i skolan.

  1. 1. Vem får vara med? : En studie om inkludering i barn och ungdomslitteratur och inkluderande lässätt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annika Callen; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; accessibility; children’s literature; youth literature; norms; norm creativity; norm criticism; audiobooks; Inkludering; tillgänglighet; barnlitteratur; ungdomslitteratur; normer; normkreativitet; normkritik; ljudböcker;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt vilka berättelser unga och barn möter genom barn- och ungdomslitteratur och även på vilka sätt som denna typ av litteratur finns tillgänglig att läsa. Studien innehåller även ekonomiska aspekter. LÄS MER

  2. 2. "Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ellen Lydahl; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda på tre pjäser hämtade från dramaantologin Länk 2018. LÄS MER

  3. 3. När blir vargen vår bror egentligen? : Att undervisa i ekolitteracitet utifrån Michelle Pavers Vargbröder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therez Lindstedt Önneskog; Erika Wernbro; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; miljö; ekokritik; ekolitteracitetet; barn- och ungdomslitteratur; ämnesintegrerad undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Mänskliga handlingar förstör dagligen planeten vi bor på, men trots att vi numera är medvetna om problematiken görs det ändå inte tillräckligt för att förändra detta beteende. Undervisningen i den svenska skolan syftar bland annat till att främja elevernas respekt för miljön och visa dem ett hållbart levnadssätt. LÄS MER

  4. 4. Att läsa är silver, att tala om det lästa är guld : En kunskapsöversikt om vad som skapar intresse och motivation för läsning hos grundskoleelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louice Bengtsson; Emma Göransson; [2016]
    Nyckelord :Intresse; Läsning; Motivation;

    Sammanfattning : Enligt PISA-undersökningen och PIRLS-undersökningen, läser svenska elever allt sämre, trots att läsning har en stor plats i kursplanen i svenska. Hur ska vi då få elever att vilja läsa mer? Att motivera eleverna är en nyckel till lärande. LÄS MER

  5. 5. Genus och normer i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens Cirkeln : Om värderingar och normer i en fantasyroman

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Therese Kruse; [2016]
    Nyckelord :genus; fantasy; könsroller; norm; Cirkeln;

    Sammanfattning : Som blivande lärare har man ett ansvar för den litteratur som våra elever läser. Det står i läroplanen att skolan har ett ansvar för att motverka de traditionella könsmönstren vilket ska göras hela tiden i all undervisning. Ett sätt är att kritiskt granska den litteratur som används i undervisningen. LÄS MER