Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Unga vuxnas upplevelser av transition från barn- och ungdomspsykiatri till vuxenpsykiatri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Christian Bernbo; Hanna Johansson; [2024]
    Nyckelord :patient experience; person-centered care; psychiatric care; transition; young adult; patientupplevelse; personcentrerad vård; psykiatrisk vård; transition; unga vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund: Transition kan beskrivas som övergången från en fas, tillstånd eller status i livet till ett annat. Transition mellan barn- och ungdomspsykiatrisk och vuxenpsykiatrisk vård är en viktig hälsofråga, där patienters upplevelser är sparsamt belysta. LÄS MER

  2. 2. “Jag trodde inte på att någonting kunde hjälpa mig då” : Upplevelser av vård och bemötande av självskadebeteende: En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :August Magnusson; Erika Svensson; [2023]
    Nyckelord :Självskadebeteende; Tematisk analys; Kvalitativt arbete; Barn och Ungdomspsykiatri; NSSI; Psykologisk behandling;

    Sammanfattning : Självskadebeteenden är vanligt förekommande, särskilt bland tonåringar inom psykiatrin. Behandling inriktad specifikt mot självskadebeteenden har under de senaste åren uppmärksammats och undersökts i ökad utsträckning. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeuters erfarenheter av att utföra åtgärder för barn med olika funktionsnedsättningar i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Rebecca Ahl Lundell; Nathalie Rodmar; [2023]
    Nyckelord :arbetsterapi; barn med funktionsvariation; skolor; socialt deltagande; relationer inom yrkesgrupper;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har barn skolplikt och behöver därmed ha en bra och fungerande skolgång. Barn med funktionsnedsättningar kan löpa större risk för att inte bli delaktiga i undervisning och gemenskap jämfört med barn utan funktionsnedsättningar. Detta på grund av en otillgänglig miljö. LÄS MER

  4. 4. Problematisk samverkan kring skolfrånvaro : En diskursteoretisk fokusgruppsstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mia Fredrika Wolinder Nycander; [2023]
    Nyckelord :collaboration; problematic school absence; discourse; focus groups; comprehensive school; social services; child- and youth psychiatry.; samverkan; problematisk skolfrånvaro; diskurs; fokusgrupper; grundskola; socialtjänst; barn-och ungdomspsykiatri.;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka hur samverkan som medel framstår i arbetet med problematisk skolfrånvaro ur ett professionsperspektiv, men även hur yrkeskategorierna identifierar sig själva och andra i uppdraget att samverka. Underlättar, engagerar och ökar effektiviteten med samverkan såsom Skolverket (2009) påstår eller upplevs direktivet som ett hinder? För att nå en djupare förståelse av fenomenet samverkan har kvalitativa fokusgrupper genomförts med socialtjänstens socionomer, skolkuratorer, specialpedagoger och lärare. LÄS MER

  5. 5. Psykologers upplevelse av arbetet med suicidnära barn och ungdomar på BUP

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Henrietta Parkkila; Ava Shamsipoor; [2022]
    Nyckelord :suicidal children and adolescents; psychologists; child and adolescent psychiatry; perceived organizational support; suicidnära barn och ungdomar; psykologer; barn- och ungdomspsykiatri; upplevt organisatoriskt stöd;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa ses som ett folkhälsoproblem bland barn och ungdomar. Psykiska besvär tidigt i livet ökar risken för suicidförsök. I åldersgruppen 10–19 år begår ungefär 50–60 personer suicid per år i Sverige. Psykologer på barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) arbetar bland annat med suicidnära barn och ungdomar. LÄS MER