Sökning: "barn- och ungdomsvetenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 58 uppsatser innehållade orden barn- och ungdomsvetenskap.

  1. 11. Erfarenheter av konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristofer Eklind; [2017]
    Nyckelord :Konflikthantering; Ledarskap; Mobbning; Relationer;

    Sammanfattning : AbstractKristofer Eklind (2017), Erfarenheter av konflikthantering. Lärarutbildningen Barn- och ungdomsvetenskap, Malmö högskola 210 hp.Syfte och frågeställningar Syftet är att få en fördjupad förståelse för hur pedagoger arbetar med konflikthantering. LÄS MER

  2. 12. Att leva med sällskapsdjur i familjen : En intervjustudie om barns upplevelse av att dela hem med ett djur.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Miranda Hedbring; [2017]
    Nyckelord :Barn- och ungdomsvetenskap; barn och djur; barns perspektiv; familj; intervju; tolkande fenomenologisk analys; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta del av och tolka åtta barns upplevelser av att leva med djur i hemmet för att genom detta öka förståelsen för barns upplevelse av att dela hem med djur. Insamlingsmetoden var semistrukturerade intervjuer och analysmetoden var tolkande fenomenologisk analys. LÄS MER

  3. 13. Avstängda barn : En tolkande fenomenologisk studie om förskolechefers uppfattningar och erfarenheter om avstängning av barn i förskola

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sevim Celepli; [2017]
    Nyckelord :Barn- och ungdomsvetenskap; barnperspektiv; barns rättigheter; avstängning av barn i förskola; obetald barnomsorgsavgift; socioekonomiskt utsatta barn; förskolans betydelse; uppfattning om befogenheter; barnperspektiv i myndighetsutövning; IPA; Masterprogrammet Barnets bästa och mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på förskolechefers uppfattningar och erfarenheter om barn som stängs av i förskola pga. obetald barnomsorgsavgift. Kvalitativa intervjuer har genomförts med åtta förskolechefer och resultatet har analyserats med IPA, där tre huvudteman har tolkats fram. LÄS MER

  4. 14. ”Man får göra vad man vill, men man måste tänka på vad man gör.” : En genusstudie om tjejer, femininitet och platstagande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Antonia Soback; [2016]
    Nyckelord :Child and Youth Studies; Gender; femininity; sex; girls; youth; Location; Location-taking; negotiation; ethnicity; suburb; youth; recreation; postcolonial feminism; gender theory; Community of Practice; Barn- och ungdomsvetenskap; Genus; femininitet; kön; tjejer; ungdom; plats; platstagande; förhandling; etnicitet; förort; ungdomsgård; fritidsgård; postkolonial feminism; genusteori; praktikgemenskap Community of Practice ;

    Sammanfattning : Studien har som ambition att studera hur tjejer skapar femininitet och således tar plats på en ungdomsgård belägen i en multietnisk stadsdel i Stockholm. Studiens metod består av deltagande observation av en grupp på åtta tjejer som besökte ungdomsgården dagligen. LÄS MER

  5. 15. ”När man bor i ett boende så jag tycker att det är jätteviktigt att man känner sig hemma.” : Ensamkommande ungdomars vuxenblivande samt upplevelser av hem för vård och boende

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ersblad; [2016]
    Nyckelord :barn- och ungdomsvetenskap; ensamkommande ungdomar; tillhörighet; ungdomstid och vuxenblivande; HVB;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur unga vuxna som kommit som ensamkommande ungdomar till Sverige upplevde tillvaron på hem för vård och boende samt deras uppfattningar om tillvaron efter att de lämnade hem för vård och boendet. Två frågeställningar formulerades som syftar till hur de skapade känslan av ett hem på boendet samt vilka möjligheter och hinder som uppfattas i vuxenblivande efter att ha lämnat boendet. LÄS MER