Sökning: "barn-och vuxenperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden barn-och vuxenperspektiv.

  1. 1. I spänningen mellan nära och god kontakt och att skyddas mot risken : En studie av hur rätten konstruerar barnets bästa i domar gällande umgänge med barn där barnen ifråga bevittnat våld mellan föräldrar.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna Mavinakis; Josefine Sjöman; [2021]
    Nyckelord :Barnet bästa; bevittnat våld; umgänge med barn; nära och god kontakt; barndomssociologi;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har vi studerat domar gällande umgänge med barn där barnen ifråga bevittnat våld mellan föräldrar. Syftet med studien är att undersöka hur rätten konstruerar barnets bästa i dessa domar. Med hjälp av barndomssociologin och dess begrepp lyfts ett barnperspektiv fram som belyser barnets position i rätten. LÄS MER

  2. 2. "Vi har ju barnet i fokus" : Familjebehandlares berättelser om umgängen med familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Elin Johansson; Anes Dujsic; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att urskilja hur barnets bästa och behov konstrueras i familjebehandlares berättelser om sina erfarenheter kring dilemman och deltagande i umgängen mellan familjehemsplacerades barn och deras biologiska föräldrar. Studien består av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sju professionella familjebehandlare, vars berättelser analyseras utifrån en narrativ ansats. LÄS MER

  3. 3. Visualisera mera - En undersökning om bildstöd i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Persson; Matilda Johansson; [2019]
    Nyckelord :Bildstöd; Förskola; Kommunikation; Samspel; Utemiljö;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på om förskolan arbetar med bildstöd utomhus och i så fall på vilket sätt. I uppsatsen utgår vi ifrån användningen av bildstöd för alla barn i förskolan. Undersökningen utgår ifrån ett vuxenperspektiv genom våra fokusgrupper. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarens arbete med dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Neman; Jennie Kirchner; [2019]
    Nyckelord :dokumentation; pedagogisk dokumentation; barns perspektiv; vuxen perspektiv; konstruktionistiskt perspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Med tanke på de yrkeserfarenheter vi båda besitter om dokumentation blev det i våra diskussioner om hur dokumentationsarbetet tillämpas i förskolan, synligt att vi till viss del inte delade en gemensam förståelse för innebörden av begreppet dokumentation. Dessa skiljaktigheter som synliggjordes i våra samtal med varandra, väckte en nyfikenhet för diverse tillvägagångssätt för dokumentation och sist men inte minst, syftet med dokumentationsarbetet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Gruppkonstellationer i förskolan : En undersökning om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Thorén Modin Agnes; Carlberg Jennie; [2019]
    Nyckelord :fenomenografi; förskola; gruppkonstellation; samarbete; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på förskollärares uppfattningar om hur de formar gruppkonstellationer i förskolan. Utifrån forskningsfrågorna syftar undersökningen på att få svar på vilka varierade uppfattningar förskollärare har om didaktiska val som tillämpas och vilket perspektiv som beaktas i formandet av gruppkonstellationer. LÄS MER