Sökning: "barnantal"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet barnantal.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar av stöttning av barn i behov av stöd vid de dagliga övergångarna i förskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Veronica Fredriksson; Jennie Olsson; [2021]
    Nyckelord :stöttning; scaffolding; förskola; inkludering; dagliga rutiner; övergångar;

    Sammanfattning : Den här undersökningens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av hur de stöttar barn i behov av stöd i de dagliga övergångarna eftersom de omfattar en stor del av dagen för barnen i förskolan. Vi har intervjuat 8 förskollärare som arbetar i förskolan med barn i åldern 1-6 år. LÄS MER

  2. 2. Olika utomhusmiljöer i förskolan : barns grovmotoriska aktiviteter och förskollärarnas beskrivningar av hur barns hälsa kan främjas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Alfredsson; Karin Granefelt; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; grovmotorik; förskolans gård; skog; natur; utomhusmiljöer; hälsoeffekter;

    Sammanfattning : Det finns enligt flera forskare fördelar med utomhuspedagogik då detta ger barn olika möjligheter till att uppleva och lära sig med hela kroppen för att genom det förebygga fysisk ohälsa, (Fjortoft 2001, Cooper 2015, Coe 2016, Harper 2017, Kaplan 2001). Förutsättningarna skiljer sig åt beroende på var förskolan är belägen. LÄS MER

  3. 3. Analog- och digital högläsning i förskolan : En fråga om syfte och organisation för att möjliggöra för barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Kansten; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; högläsning; digital högläsning; analog högläsning; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med analog- och digital högläsning som aktivitet i förskolan. För att uppnå syftet besvaras följande forskningsfrågor i studien: Vad finns det för likheter och skillnader mellan förskollärares arbete med digital högläsning och analog högläsning? Samt vilka tankar ger förskollärare uttryck för om digital- och analog högläsning? Med dagens teknik kan högläsning ha innebörden av analog högläsning ur en fysisk bok samt digital högläsning med hjälp av en lärplatta. LÄS MER

  4. 4. Inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av inkludering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Berlin; Olivia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; lärares upplevelser; inkludering; inkluderande undervisning; elever med funktionsvariationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur verksamma förskollärare beskriver sinaupplevelser av att genomföra undervisning i det praktiska arbetet på förskolan utifrån ettinkluderingsperspektiv byggt på förskolans teoretiska ramar. För att kunna undersökadetta syfte kommer studien utgå ifrån dessa frågeställningar: Vilka aspekter lyfterförskollärarna fram som väsentliga i undervisning av enskilda barn och barn i grupputifrån inkluderingsuppdraget? Hur ser och upplever förskollärareinkluderingsuppdraget i praktiken? Denna kvalitativa studie bygger på sex intervjuer avyrkesverksamma förskollärare från två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Barngruppens storlek, arbetssituationen och uppdraget : En jämförandestudie mellan waldorfpedagoger och förskollärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ingrid Waldh; [2019]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskollärare; förskolan; waldorfpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie jämför uppfattningar om barngruppens storlek, det pedagogiska uppdraget och arbetssituationen hos waldorfpedagoger och kommunalt anställda förskollärare. Barngruppernai förskolan har växt de senaste decennierna, och frågan är alltjämt aktuell i samhällsdebatten. LÄS MER