Sökning: "barnböcker och intersektionalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden barnböcker och intersektionalitet.

  1. 1. Stereotypiska mönster i barnböcker : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carin Bäckman; [2022]
    Nyckelord :barnlitteratur; barnböcker; bilderbok; genus; identitetsformering; stereotyp; intersektionalitet; normkritik; representation;

    Sammanfattning : Books are a well-used learning tool in preschool and therefore it is important to make visible how children can be influenced by them both positively and negatively. In this essay I perform a qualitative analysis where the selection consists of five popular children's books that I compare using images and text in a discourse analysis. LÄS MER

  2. 2. Hjältar och genus -En kritisk analys av Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnea Hedengran; Alice Larsson; [2021]
    Nyckelord :Hjälte; Genus; Handbok för superhjältar; Intersektionalitet; Mobbning; Makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en kritisk belysning av hur superhjältemotivet och genus presenteras i bokserien Handbok för superhjältar som är populär bland barn och används i skolorna. Bokserien har även en tillhörande lärarhandledning där det finns tips och idéer för hur en kan jobbar med böckerna i skolan. LÄS MER

  3. 3. ”Skatter, sommar och soldater” Om hur identiteter och positioneringar skapas i barnböcker och i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Hallin; Emelie Suneson; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; Intersektionalitet; Klasskillnader; Kultur; Kulturkrockar; Mångkultur; Positionering;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom ett antal barnböcker samt intervju med en verksam förskollärare få syn på olika kulturer. Vi använder oss av ett intersektionellt perspektiv som en teoretisk utgångspunkt utifrån Mulinari och de los Reyes tolkning. LÄS MER

  4. 4. ”Tänk att allt är mitt på riktigt nu” : En kvalitativ textanalys av barnböcker med tema flykt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :barnlitteratur; flykt; intersektionalitet; genus; etnicitet; klass;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur karaktärer på flykt framställs i ett urval samtida barnböcker samt undersöka platsen och hemmets funktion för att se vilka värderingar som förmedlas. Detta sker genom en kvalitativ textanalys av fem barnböcker utgivna mellan år 2008–2017. LÄS MER

  5. 5. Maktens identitet -En intersektionell textanalys av barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Björk; Petra Mossfeldt; [2015]
    Nyckelord :Barnböcker; Genus; Hermeneutik; Identitet; Intersektionalitet; Narrativanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka pedagogers medvetenhet kring barnböckers betydelse för barns identitetsskapande. 10 av de 20 mest lånade böckerna av förskolor och skolor på Malmös stadsområdesbibliotek har legat till grund för textanalyserna. Analyserna har gjorts ur ett intersektionellt perspektiv med fokus på etnicitet och genus. LÄS MER